Σελίδες

Κυριακή 30 Ιουνίου 2013

Η εγκατάλειψη ανάβει (και θα ανάβει) τις φωτιές στα δάση

Small_img_19543 Η θερμοκρασία άρχισε ν’ ανεβαίνει σ’ όλες τις περιοχές της χώρας και ταυτόχρονα οι περισσότερες απ’ αυτές άρχισαν να στεγνώνουν, λόγω λειψής υγρασίας. Οταν η θερμοκρασία αγγίξει τους 40 βαθμούς, θ’ αρχίσουν να πυκνώνουν και πάλι οι καταστροφικές δασικές πυρκαγιές.

Γιατί συμβαίνει αυτό;

•  Γιατί η χρηματοδότηση για την ανάπτυξη και προστασία των δασών και των δασικών εκτάσεων εξακολουθεί να είναι πενιχρότατη και αρχίζει να καταβάλλεται με πολύ μεγάλη καθυστέρηση, με αποτέλεσμα σε σημαντικό βαθμό να καθίσταται άχρηστη.
• Γιατί οι χωματερές είναι διάσπαρτες στα δάση και τις δασικές εκτάσεις.
•  Γιατί οι ηλεκτροφόρες γραμμές της ΔΕΗ διασχίζουν τα δάση και δεν παίρνονται τα επιβαλλόμενα μέτρα προστασίας.
• Γιατί η χρηματοδότηση που δίνεται στους δήμους για εργασίες πυροπροστασίας (π.χ. για καθαρισμό της βλάστησης σε άλση και περιαστικά δάση, για καθαρισμό και έλεγχο χωματερών που ανήκουν στην διοικητική τους ευθύνη κτλ.), είναι πενιχρή, ενώ κανένας δεν ελέγχει τους «τοπικούς άρχοντες» στο κατά πόσο αυτή η χρηματοδότηση πηγαίνει ολόκληρη για εργασίες πυροπροστασίας.

Παρασκευή 28 Ιουνίου 2013

Να υπερασπίσουμε το άρθρο 24 του Συντάγματος


Οι απειλές της Νέας Δημοκρατίας του 2006 για αναθεώρηση του άρ. 24
που προστατεύει το περιβάλλον και τον πολιτισμό, επιστρέφουν το 2013
δια στόματος του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στο Ναύπλιο

του Κώστα Φωτεινάκη

«– Να αναθεωρηθεί το περίφημο άρθρο 24, ώστε να περιφρουρηθεί καλύτερα το περιβάλλον και να αντιμετωπιστούν ακραίες καταστάσεις που εμποδίζουν σήμερα την αξιοποίηση της ιδιωτικής περιουσίας ενός απλού ανθρώπου, όσο και της περιουσίας του Δημοσίου. Και να ενισχυθεί έτσι και η Γεωργία και η Κτηνοτροφία, αλλά και να ενισχυθεί και η ίδια η δασική προστασία.»
Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, Προσυνέδριο Ν.Δ. στο Ναύπλιο 16/6/2013
[http://www.primeminister.gov.gr/2013/06/16/12226]

Το παραπάνω απόσπασμα είναι από την ομιλία του κ.Σαμαρά, πέρασε όμως στα «ψηλά» των ΜΜΕ λόγω ΕΡΤ, ανασχηματισμού ή ακόμα και λόγω «θερινής ραστώνης» της κοινωνίας για θέματα περιβάλλοντος.
Το άρθρο 24 του Συντάγματος, που θέλει να αναθεωρήσει ο κ.Σαμαράς (και ο κ.Βενιζέλος άραγε;) έχει αποτελέσει τη βάση θετικών αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας για την προστασία του Περιβάλλοντος και του Πολιτισμού, οι οποίες όμως αξιολογούνται ως αρνητικές από εκείνους που αδιαφορούν ή που κερδοσκοπούν λεηλατώντας τη φύση.
Όσοι ενδιαφέρονται μόνο για τα κέρδη, σε βάρος της κοινωνίας και της φύσης, θεωρούν το άρθρο 24 του Συντάγματος, ως ένα από τα εμπόδια στα σχέδιά τους, και για αυτό κατά καιρούς επιχειρούν να το «εκσυγχρονίσουν», δηλαδή να το αποδυναμώσουν. Τις περισσότερες φορές χρησιμοποιούν τις φράσεις «περαιτέρω προστασίας του περιβάλλοντος» κ.λπ. στην πραγματικότητα όμως επιδιώκουν να το τροποποιήσουν έτσι ώστε ανενόχλητοι να «κόβουν και να ράβουν» το φυσικό και το αστικό περιβάλλον στα μέτρα τους.

Το ΣτΕ που εκδίδει αποφάσεις ερμηνεύοντας το άρθρο 24 του Συντάγματος, δεν είναι το μοναδικό μέσο για την Προστασία του Περιβάλλοντος, είναι απλώς ακόμα μία δυνατότητα που αξιοποιούν τα κινήματα πολιτών στους αγώνες τους, καταβάλλοντας μάλιστα μεγάλα ποσά για την προσφυγή σε αυτό. Το ΣτΕ φαίνεται ότι διολισθαίνει στις κυβερνητικές επιλογές του μνημονίου, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις κατευθύνσεις του κλιμακίου της τρόικας που δόθηκαν στην έδρα του Δικαστηρίου στις 9 Ιουνίου 2012.

Παρ΄ όλα αυτά το άρθρο 24 του Συντάγματος εξακολουθεί να αποτελεί ένα ανάχωμα ενάντια στη λεηλασία της φύσης και της προστασίας της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, ένα εμπόδιο για όσους λεηλατούν τα δάση, τους αιγιαλούς κ.λπ.
Υπενθυμίζουμε ότι και στο παρελθόν είχε επιχειρηθεί να αναθεωρηθεί το άρθρο 24, έτσι ώστε να αλλάξει η έννοια του δάσους και να αποχαρακτηριστούν δασικές περιοχές, όμως η αναθεώρηση δεν πραγματοποιήθηκε γιατί υπήρξαν σοβαρές αντιδράσεις από τους επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς καθώς και από τα κινήματα πολιτών.

Αξίζει τον κόπο να αναφερθούμε α) στο νόμο Δρυ του 2003 με τον οποίο επιχειρήθηκε να αλλάξει η έννοια του δάσους και να αποχαρακτηριστούν δασικές περιοχές, αλλά η ολομέλεια του ΣτΕ τον έκρινε αντισυνταγματικό βάση του άρθρου 24 του Συντάγματος β) στη κατάθεση πρότασης αναθεώρησης άρθρων του Συντάγματος από τη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, Μάιος 2006, μεταξύ των οποίων και του άρθρου 24. Η πρόταση της Ν.Δ.: «... η νομολογία, ερμηνεύοντας το άρθρο 24 σε συνδυασμό με το άρθρο 117 παράγραφος 3 και κάνοντας σημαντική προσπάθεια να περισώσει το δασικό πλούτο της Χώρας, είχε οδηγηθεί, σε ορισμένες περιπτώσεις, σε ανελαστικές παραδοχές σε ό,τι αφορά τις δασικές εκτάσεις, που παραγνώριζαν πραγματικές καταστάσεις διαμορφωμένες εδώ και δεκαετίες, μην εξυπηρετώντας πάντοτε το δημόσιο συμφέρον με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και καταλήγοντας συχνά σε ανεπιεικείς λύσεις».

Τα κινήματα πολιτών, οι επιστημονικοί και κοινωνικοί φορείς, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις οφείλουν να συντονιστούν για μια ακόμα φορά για να αποτρέψουν την οποιαδήποτε σκέψη για αναθεώρηση (περιβαλλοντική αποδυνάμωση) του άρθρου 24 με κύριο αίτημα «Το άρθρο 24 του Συντάγματος δεν χρειάζεται αναθεώρηση – χρειάζεται εφαρμογή».

Κώστας Φωτεινάκης xpolis@gmail.com
Πρόεδρος των Φίλων της Φύσης / Friends of Nature Greece

πηγή: Φίλοι της Φύσης

Τετάρτη 26 Ιουνίου 2013

17ο Αντιρατσιστικό Φεστιβάλ

28, 29 και 30 Ιουνίου 2013
Ποδηλατοδρόμιο ΟΑΚΑ (Στάση ΗΣΑΠ Ειρήνη)


Σημαία μας η ισότητα - 'Οπλο μας η αλληλεγγύη

Δευτέρα 24 Ιουνίου 2013

Ξανά για τις μεγάλες ανατροπές στη δασική νομοθεσία

Σε σειρά άρθρων για το νομοσχέδιο του Εθνικού Κτηματολόγιου αποκαλύψαμε ότι αυτό επιφέρει μεγάλες ανατροπές στη δασική νομοθεσία, πράγμα που ήταν και ο στόχος του. Επί σειρά ετών ασχολούμαστε με το έργο της Κτηματολόγιο ΑΕ και έχουμε αποδείξει ότι δρα κυριαρχικά και παράνομα τόσο στον τομέα της κτηματογράφησης όσο και στις εργασίες σύνταξης και κύρωσης των δασικών χαρτών. Τον Οργανισμό Κτηματογράφησης και Χαρτογραφήσεων (ΟΚΧΕ), που ήταν ΝΠΔΔ, τον αγνοούσε και τον αντιμετώπιζε ως ωσεί παρόντα. Το ίδιο συνέβαινε και με τη Διεύθυνση Δασικών Χαρτών και τα Τμήματα Δασικών Χαρτών των Διευθύνσεων Δασών όλων των Περιφερειών της Ελλάδας. Η κακόφημη Κτηματολόγιο ΑΕ δεν αντλούσε δύναμη μόνο από τις συνεχείς αλλαγές στη νομοθεσία σε βάρος του δασικού πλούτου της χώρας. Αντλούσε και αντλεί και από τις προνομιακές σχέσεις της με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ, που έχει μετατρέψει την εταιρία αυτή στο βασικό εργαλείο ξεπατώματος του δασικού πλούτου της χώρας.

Με το νόμο 3889/2010 και με το ελεύθερο που είχε το ΔΣ της Κτηματολόγιο ΑΕ από την πολιτική ηγεσία του, η εταιρία κυριαρχούσε στη σύνταξη και κύρωση των δασικών χαρτών και ο ελεγκτικός ρόλος που είχε απομείνει στη Διεύθυνση Δασικών Χαρτών ήταν καθαρά διακοσμητικός. Πλέον, με την παρ. 7 του άρθρου 1 του νομοσχεδίου, δίνεται η δυνατότητα στον εκάστοτε υπουργό ΠΕΚΑ να «σκουπίζει» ακόμα και το διακοσμητικό ρόλο της Διεύθυνσης Δασικών Χαρτών.

Η Κτηματολόγιο ΑΕ από το 1998 είχε επιτρέψει σε καταπατητές δασών και δασικών εκτάσεων να υποβάλουν αίτηση στο πλαίσιο της κτηματογράφησης και να εμφανίζονται ως ιδιοκτήτες δασών. Τότε η εταιρία είχε ενημερωθεί, με έγγραφα, από την αρμόδια Διεύθυνση Δασικών Χαρτών για τις προϋποθέσεις που πρέπει να τηρούνται προκειμένου οι εταιρίες που είχαν αναλάβει για λογαριασμό της τη διαδικασία της κτηματογράφησης να δέχονται τις αιτήσεις ιδιωτών. Οι εταιρίες, όμως, δεν τήρησαν τις υποχρεώσεις και δέχτηκαν τις αιτήσεις χιλιάδων καταπατητών εκτάσεων του δημοσίου, που οι περισσότερες ήταν δασικές. Τότε, με βάση το νόμο 2308/1995 (άρθρο 2 παρ. 2), ίσχυε το τεκμήριο του δημοσίου, με το οποίο δεν υποχρεωνόταν να υποβάλει «δήλωση εγγραπτέων δικαιωμάτων».

Από τότε μέχρι σήμερα, η Διεύθυνση Δασικών Χαρτών ζητούσε τους κωδικούς των Ιδιωτών που είχαν καταπατήσει δάση και δασικές εκτάσεις, προκειμένου να καταθέσει αγωγές. Η Κτηματολόγιο ΑΕ αρνήθηκε να δώσει τους κωδικούς, με διάφορα επιχειρήματα, κι έτσι σε πολλές περιπτώσεις χάθηκαν οι προθεσμίες για την υποβολή αγωγών στα δικαστήρια. Κι ενώ μέχρι τώρα το δημόσιο δεν είχε υποχρέωση να υποβάλει «δήλωση εγγραπτέων δικαιωμάτων», έρχεται η τρικοματική κυβέρνηση και μ’ αυτό το νομοσχέδιο υποχρεώνει το δημόσιο να υποβάλει «δήλωση εγγραπτέου δικαιώματος». Ετσι, μπαίνει ταφόπλακα στο τεκμήριο του δημοσίου.

Την προηγούμενη βδομάδα αναφερθήκαμε αναλυτικά στις μεγάλες ανατροπές που επέρχονται στη δασική νομοθεσία. Από την περασμένη Τετάρτη άρχισε η συζήτηση πάνω στο νομοσχέδιο. Ολα τα αστικά πολιτικά κόμματα (μέσα σ’ αυτά και ο ΣΥΡΙΖΑ και το λεγόμενο ΚΚΕ) έκαναν το κορόϊδο. Δεν έκαναν την παραμικρή αναφορά στις ανατροπές στη δασική νομοθεσία, μερικές από τις οποίες έχουν τη μορφή της φωτογραφικής διάταξης. Μόνο το κόμμα των «Ανεξάρτητων Ελλήνων» ψέλλισε μερικά πράγματα στην Επιτροπή και στην Ολομέλεια για τη φωτογραφική διάταξη που αφορά και τον Κ. Στέγγο. Ομως, μετά τις «διαβεβαιώσεις» του Σ. Καλαφάτη, ο Π. Χαϊκάλης δήλωσε ικανοποποιημένος.

Οι βουλευτές  Γ. Βλάχος, Α. Μπούρας, Ε. Χριστοφιλοπούλου και Β. Οικονόμου κατέθεσαν δύο προκλητικές τροπολογίες, με τις οποίες ζητούν να νομιμοποιηθούν εκατοντάδες –αν όχι χιλιάδες– καταπατητές δασών και δασικών εκτάσεων. Οι δύο πρώτοι ανήκουν στη ΝΔ, η τρίτη στο ΠΑΣΟΚ και ο τέταρτος στη ΔΗΜΑΡ. Σ’ αυτές τις τροπολογίες θ’ αναφερθούμε την επόμενη εβδομάδα.

πηγή: ΚΟΝΤΡΑ

Χορτολιβαδικές εκτάσεις

Ανοίγουν το δρόμο στους καταπατητές

Από τις 8 Μάρτη αρχίσαμε να αποκαλύπτουμε από τις στήλες της «Κ» τις προσπάθειες της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ) να παραδώσει στην παράνομη δόμηση 14,5 εκατ. στρέμματα χορτολιβαδικών εκτάσεων, προκειμένου να κατασκευαστούν βίλες, πετρελαϊκές εγκαταστάσεις κ.ά. Στις αρχές Απρίλη, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ, πιεζόμενη φορτικά τόσο από τις δικές μας αποκαλύψεις όσο και από τις απαιτήσεις προϊστάμενων Διευθύνσεων Δασών της περιφέρειας, που ζητούσαν είτε να καταργηθεί η κατάπτυστη γνωμοδότηση 331/2011 του ΝΣΚ είτε να ενεργοποιηθεί η εφαρμοστική εγκύκλιος της γνωμοδότησης 331, δέχτηκε να εκδώσει μια νέα εγκύκλιο, που θα την υπέγραφε ο γενικός γραμματέας Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος Σωκ. Αλεξιάδης.

Διευκρινίζουμε, ότι από την πλευρά μας θέσαμε έντονα το αίτημα η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ να πάρει πίσω την υιοθέτηση της γνωμοδότησης 331/2011. Γιατί δεν υπάρχει κανένας νομιμοποιητικός λόγος παρέμβασης του ΝΣΚ, δεδομένου ότι σύμφωνα με την ισχύουσα δασική νομοθεσία τις χορτολιβαδικές εκτάσεις τις διοικούν και τις διαχειρίζονται οι δασικές υπηρεσίες. Οποιοι διεκδικούν εμπράγματο δικαίωμα επί χορτολιβαδικών εκτάσεων, ακόμη και σε περιοχές της Ελλάδας όπου δεν ισχύει το τεκμήριο του δημοσίου, έχουν τη δυνατότητα να προσφύγουν πρώτα στο Συμβούλιο Ιδιοκτησίας Δασών και μετά στα Πολιτικά Δικαστήρια ή κατευθείαν στα πολιτικά δικαστήρια. Μόνον έτσι μπορούν ν’ αποκτήσουν εμπράγματα δικαιώματα επί των χοτολιβαδικών εκτάσεων σε βάρος του δημοσίου.

Η εν λόγω εγκύκλιος συντάχθηκε από τη Διεύθυνση Νομοθετικού Εργου, αλλά από τα μέσα Απρίλη παρέμενε στο συρτάρι του Σωκ. Αλεξιάδη. Το Μάη, ο Σωκ. Αλεξιάδης, σύμφωνα με όσα μας ανακοίνωσε σύμβουλός του, ανακάλυψε ότι η υπογραφή αυτής της εγκυκλίκου δεν ανήκει στις δικές του αρμοδιότητες και πάσαρε το σχέδιο της εγκυκλίου στη ΔΗΜΑΡίτισσα γενική γραμματέα του ΥΠΕΚΑ Μάρω Ευαγγελίδου. Σημειωτέον, ότι στο ΥΠΕΚΑ υπάρχουν δύο γενικοί γραμματείς, αλλά εκείνος που «λύνει και δένει» είναι ο Σωκ. Αλεξιάδης.

Θεωρούμε ότι αυτή η άποψη του Σωκ. Αλεξιάδη είναι προσχηματική και την πρόβαλε γιατί δεν ήθελε να συνδέσει το όνομά του με το φράξιμο του δρόμου στους καταπατητές των χορτολιβαδικών εκτάσεων. Θυμίζουμε ότι είναι αυτός που στη σύσκεψη που έγινε στις 21 Φλεβάρη του 2013 στα γραφεία του ΥΠΕΚΑ είχε αναγκάσει το γενικό διευθυντή Δασών Κ. Δημόπουλο να πάρει πίσω την εφαρμοστική εγκύκλιο της γνωμοδότησης 331/2011, που ο ίδιος είχε υπογράψει.

Τη σκυτάλη της χρονοτριβής για την υπογραφή της εγκυκλίου από τα χέρια του κυρίου Σωκράτη παρέλαβε η κυρία Μάρω. Αφού κράτησε κι αυτή στο συρτάρι της για ένα δεκαήμερο το νέο σχέδιο εγκυκλίου, που ήταν ίδιο με το προηγούμενο, διαπίστωσε ότι υπάρχει πρόβλημα με τους βοσκοτόπους στην Ελλάδα και κατέληξε στην άποψη ότι οι χορτολιβαδικές εκτάσεις πρέπει να αποτελέσουν τη βάση για να λυθεί αυτό το ζήτημα!

Με την κυρία αυτή είχαμε δύο τηλεφωνικές επικοινωνίες, κατά τις οποίες μας ανακοίνωσε τη νέα προσέγγισή της και μας ενημέρωσε ότι θα πραγματοποιηθεί σύσκεψη υψηλόβαθμων υπηρεσιακών παραγόντων, στην οποία θα πάρει μέρος και ο δήθεν αναρμόδιος Σωκ. Αλεξιάδης! Οπως και έγινε. Στο κείμενο, που υπογράφτηκε τελικά στις 12 Ιούνη του 2013 από τη Μάρω Ευαγγελίδου, με αριθμό πρωτοκόλλου 35805, και στάλθηκε στον ειδικό γραμματέα Γ. Αμοργιανιώτη, γίνεται αναφορά στη συγκεκριμένη σύσκεψη και αναφέρονται μόνο τα ονόματα δύο γενικών γραμματέων, του Μόσχου Κορασίδη (υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων) και του Σωκ. Αλεξιάδη (ΥΠΕΚΑ). Το γεγονός ότι στη σύσκεψη πήραν ακόμη μέρος η ίδια η Μ. Ευαγγελίδου, η γενική διευθύντρια Νικολάου, ο ειδικός γραμματέας Δασών Γ. Αμοργιανιώτης και ο γενικός διευθυντής Δασών Κ. Δημόπουλος θεωρήθηκε λεπτομέρεια και δεν αναφέρθηκε. Και να σκεφτεί κανείς ότι ο Γ. Αμοργιανιώτης, σύμφωνα με το συγκεκριμένο έγγραφο της Μ. Ευαγγελίδου, είναι αυτός που καλείται να υπογράψει την εγκύκλιο που θα συντάξουν υπηρεσιακοί παράγοντες της Γενικής Διεύθυνσης Δασών.

Φυσικά, δεν μας έπιασε ο πόνος για την αποσιώπηση των συγκεκριμένων υψηλόβαθμων υπηρεσιακών παραγόντων. Το επισημαίνουμε για να σημειώσουμε ότι ο Σωκ. Αλεξιάδης «λύνει και δένει» στο ΥΠΕΚΑ (και όχι μόνο). Προσπαθεί, αξιοποιώντας το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί με τους βοσκοτόπους στην Ελλάδα, να ανοίξει έμμεσα το δρόμο στην ιδιωτικοποίηση των χορτολιβαδικών εκτάσεων από τους καταπατητές-καπιταλιστές, υποτίθεται μέσω της λύσης του προβλήματος των βοσκοτόπων. Μέσω της αναγραφής του ονόματός του στο συγκεκριμένο έγγραφο ενημερώνει τους πάντες (και όχι μόνο τους μεγαλοκτηνοτρόφους), ότι αυτός είναι εκείνος που εμπνεύστηκε έναν ελιγμό, προκειμένου ν’ αποκτηθούν εμπράγματα δικαιώματα επί των χορτολιβαδικών εκτάσεων. Γιατί όπως αποδείχτηκε δεν υπάρχει άλλος δρόμος ιδιωτικοποίησης των χορτολιβαδικών εκτάσεων.

Περνάμε στο σχολιασμό του εγγράφου της Μ. Ευαγγελίδου, που αμφιβάλλουμε αν κατάλαβε την τακτική που ακολουθεί ο Σωκ. Αλεξιάδης. Οπως προαναφέραμε, το πρώτο μέρος του εγγράφου είναι πιστό αντίγραφο του εγγράφου που κράταγε στο συρτάρι του ο Σωκ. Αλεξιάδης, το οποίο δημοσιεύσαμε ολόκληρο στην «Κ», στις 25 Μάη του 2013, απαιτώντας την άμεση υπογραφή του. Οι συντάκτες αυτού του εγγράφου (τους γνωρίζουμε γιατί επικοινωνήσαμε μαζί τους) υιοθέτησαν τη βασική ιδέα του Ενημερωτικού της Διεύθυνσης Προστασίας Δασών και Φυσικού Περιβάλλοντος, σύμφωνα με το οποίο, με βάση το νόμο 4030/2011, το δημόσιο παραιτείται από τις χορτολιβαδικές εκτάσεις μόνο στην περίπτωση που υπάρχουν τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις. Οι δασικές υπηρεσίες θα ενημερώνουν με έγγραφό τους τις Υπηρεσίες Δόμησης (πρώην Πολεοδομίες) εάν υπάρχουν τέτοιες αποφάσεις και μόνο σ’ αυτή την περίπτωση θα μπορούν οι Υπηρεσίες Δόμησης να εκδίδουν οικοδομικές άδειες.

Ως εδώ τα πράγματα «τρώγονται», μιας και μπαίνει φρένο στους καταπατητές χορτολιβαδικών εκτάσεων. Με την προσθήκη, όμως, που γίνεται στη συνέχεια επέρχεται μεγάλη ανατροπή στις προηγούμενες διατάξεις. Γι’ αυτό και θα παραθέσουμε ένα μεγάλο απόσπασμα:

Πέμπτη 20 Ιουνίου 2013

Ανοχύρωτη η χώρα από τις δασικές πυρκαγιές

Βρισκόμαστε στην πιο κρίσιμη φάση της αντιπυρικής περιόδου. Στον τομέα της δασοπυρόσβεσης τα προβλήματα είναι μεγάλα. Ξεκινώντας από το πιο βασικό, δηλαδή την πρόληψη των δασικών πυρκαγιών, τις ελλείψεις σε αναγκαίο προσωπικό, τις υποδομές για να μπορέσει να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά μια δασική πυρκαγιά. Την ίδια στιγμή, οι πυροσβέστες είναι έτοιμοι για άλλη μια χρονιά να τρέξουν με αυτοθυσία να σβήσουν τη φωτιά, με κίνδυνο της ζωής τους. Οι ευθύνες βαραίνουν αποκλειστικά και μόνο τις κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, τις συγκυβερνήσεις των τελευταίων χρόνων που με τις αποφάσεις τους σπρώχνουν σε όλο και μεγαλύτερη υποβάθμιση την Πυροσβεστική Υπηρεσία. Είναι η ίδια πολιτική που εντείνει την εμπορευματοποίηση της γης και δημιουργεί τα απαραίτητα κίνητρα για να γεμίζει η χώρα με μέτωπα φωτιάς.

Αυτήν την πολιτική στηρίζουν και ενισχύουν τα αστικά ΜΜΕ που προσπαθούν να ρίξουν τις ευθύνες για την πυροπροστασία στους ίδιους τους πολίτες. Παλεύουν να «σπρώξουν» κατοίκους σε εθελοντικές ομάδες, στηριζόμενοι στις ψευτοεκκλήσεις αυτών που χρεώνονται τις τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό, τα παλιά υλικοτεχνικά μέσα που έχουν στην κατοχή τους οι πυροσβέστες, τα φθαρμένα λάστιχα, τα χαλασμένα οχήματα και τη... βερεσέ βενζίνη που βάζουν στα πυροσβεστικά οι εργαζόμενοι. Εκείνοι λοιπόν που προχώρησαν σε περικοπές ύψους 5,1 εκατομμύρια ευρώ από την Πυροσβεστική σε σχέση με το 2012, εκείνοι που μείωσαν κατά 30% τα κονδύλια για την Πυροσβεστική σε σχέση με το 2009, καλούν τους πολίτες να γίνουν εθελοντές-δασοπυροσβέστες.

Ενα παράδειγμα: Οι Δήμοι και οι Περιφέρειες πρωτοστατούν στην «εκστρατεία» για την πυροπροστασία, τη στιγμή που ακόμα περιμένουν τα 18,4 εκατ. ευρώ που θα αξιοποιούνταν σε καθαρισμούς δασικών δρόμων, σε αντιπυρικές ζώνες και σε εγκατάσταση δεξαμενών νερού. Βασικά μέτρα πρόληψης δηλαδή. Χρήματα που βεβαίως δε φτάνουν. Και αντί να αναδεικνύουν αυτό το γεγονός και να διεκδικούν, προχωρούν σε «καλέσματα ανθρωπιάς» παίζοντας καλά το παιχνίδι της συγκυβέρνησης. Η υποβάθμιση αυτή μόνο τυχαία δεν είναι. Είναι σειρά μεθοδευμένων «χτυπημάτων» ούτως ώστε η Πυροσβεστική να στηρίζεται στους «εθελοντές» πολίτες και οι πολίτες να πληρώνουν για τις υπηρεσίες της Πυροσβεστικής. Και θα μειώνεται κι άλλο η χρηματοδότηση, και τα δάση θα μένουν απροστάτευτα, γιατί οι πραγματικές ανάγκες δεν μπορούν να καλυφθούν από εθελοντές.

Σε όλα τα παραπάνω βρίσκεται η αιτία για τη σημερινή κατάσταση της Πυροσβεστικής και το σοβαρό ενδεχόμενο εκτενών καταστροφών και σε αυτή την αντιπυρική περίοδο. Η προστασία του δασικού πλούτου της χώρας και το δικαίωμα στην πυρασφάλεια δεν μπορεί να κοστολογούνται με τους όρους που το κάνουν οι αστικές κυβερνήσεις. Το δάσος δεν είναι εμπόρευμα. Για το λόγο αυτό ο ίδιος ο λαός πρέπει να απαιτήσει την άμεση στελέχωση της Πυροσβεστικής με μόνιμο προσωπικό, την καταβολή κονδυλίων για την πρόληψη των πυρκαγιών και την άμεση δημιουργία ενιαίου φορέα πρόληψης και δασοπροστασίας, επαρκώς εξοπλισμένου και στελεχωμένου. Να διεκδικήσει την προστασία και την άμεση αναδάσωση των καμένων εκτάσεων και την ολική αποζημίωση για τις καταστροφές που υπέστη τόσο σε καλλιέργειες όσο και σε περιουσίες.

Πέτρος ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ
πηγή: ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ (12/6/2013)

Τετάρτη 19 Ιουνίου 2013

«Το μεγάλο φαγοπότι των εργολάβων»


Το ντοκιμαντέρ της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. με τίτλο «Εργοστάσια Απορριμμάτων: Το μεγάλο φαγοπότι των εργολάβων» παρουσιάζει ένα από τα μεγαλύτερα οικονομικά αλλά και περιβαλλοντικά εγκλήματα της εποχής μας και συγκεκριμένα το ανεπανόρθωτο πλήγμα που θα υποστεί το Δημόσιο συμφέρον, το περιβάλλον αλλά και οι πολίτες, από την κατασκευή ιδιωτικών εργοστασίων διαχείρισης απορριμμάτων.

Μέσα από συνεντεύξεις περιβαλλοντολόγων, ακαδημαϊκών αλλά και πολιτικών αναδεικνύονται επίσης αποτυχημένα παραδείγματα ανάλογων επιλογών σε άλλες χώρες της Ευρώπης, ο ρόλος της καγκελαρίου Μέρκελ και του Γερμανού υπουργού Χανς Γιοακίμ Φούχτελ αλλά και η επίθεση που δέχονται οι εργαζόμενοι στο χώρος της αποκομιδής και διαχείρισης απορριμμάτων.

H INFOWAR productions δημιουργός μεταξύ άλλων των ντοκιμαντέρ Debtocracy και Catastroika ανέλαβε την εκτέλεση παραγωγής του συγκεκριμένου ντοκιμαντέρ. Την αφήγηση κάνει η γνωστή ηθοποιός Κάτια Γέρου.

Μπορείτε να κατεβάσετε το ντοκιμαντέρ δωρεάν σε υψηλή ανάλυση για δημόσιες προβολές, μετάδοση από τηλεοπτικούς σταθμούς και κάθε άλλη μη κερδοσκοπική χρήση από εδώ.

Εαν θέλετε το αρχείο σε μορφή ISO για να κόψετε απευθείας DVD πατήστε εδώ.

πηγή: INFOWAR

Δευτέρα 17 Ιουνίου 2013

Ερημοποίηση



SOS για την ερημοποίηση των εδαφών

Ολοένα και πιο έντονα κάνει την παρουσία της στα εδάφη της χώρας μας το φαινόμενο της ερημοποίησης και εν όψει της έντασης των κλιματικών αλλαγών, με αύξηση της θερμοκρασίας και μείωση των βροχοπτώσεων. «Δεν αποκλείεται τα επόμενα χρόνια να αυξηθεί σημαντικά το ποσοστό των περιοχών του ελλαδικού χώρου που απειλούνται», επισημαίνει ο καθηγητής Εδαφολογίας στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Κωνσταντίνος Κοσμάς.

«Η διαδικασία της ερημοποίησης έχει ξεκινήσει για τα καλά στη χώρα μας και η κατάσταση θα είναι μη αναστρέψιμη, εάν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα για την καταπολέμησή της», υπογράμμισε ο καθηγητής, στο περιθώριο του 6ου Διεθνούς Συνεδρίου ESSC (European Society for Soil Conservation) που διεξάγεται στη Θεσσαλονίκη, με τίτλο «Καινοτόμες Στρατηγικές και Πολιτικές για τη Συντήρηση των Εδαφών».

Τι δείχνουν οι μετρήσεις

Βάσει των μετρήσεων της Ελληνικής Επιτροπής για την καταπολέμηση της ερημοποίησης, 34% των περιοχών της χώρας μας θεωρείται υψηλού κινδύνου, 49% μέτριου και 17% χαμηλού.

Μεταξύ των περιοχών «υψηλού κινδύνου» ερημοποίησης κατατάσσονται όλα τα νησιά του Αιγαίου, περιοχές της Ανατολικής Πελοποννήσου, Στερεάς Ελλάδας και Εύβοιας, τμήματα των Θεσσαλίας, Μακεδονίας και Θράκης, καθώς και το Κεντρικό και Νοτιοανατολικό τμήμα της Κρήτης, σύμφωνα με τον κ. Κοσμά. Μικρότερο κίνδυνο διατρέχουν τα εδάφη των περιοχών της Κεντρικής Ελλάδας και κεντρικής Πελοποννήσου και τα Ιόνια νησιά, ενώ μηδαμινή είναι η απειλή του φαινομένου της ερημοποίησης για τις πεδινές περιοχές με πολύ καλά αποστραγγιζόμενα και βαθιά εδάφη.

Το φαινόμενο

Ως ερημοποίηση, φαινόμενο που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η περιοχή της Μεσογείου, ορίζεται η υποβάθμιση του εδάφους και του περιβάλλοντος σε ξηροθερμικά και ύφυγρα. Αυτό πρακτικά σημαίνει μείωση ή ακόμη και απώλεια της παραγωγικότητας των γεωργικών και δασικών εκτάσεων, κυρίως λόγω της διάβρωσης, η οποία επιφέρει δραστική μείωση του βάθους και της γονιμότητας του εδάφους και της βλάστησης.

Εκτός όμως από τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, η ερημοποίηση έχει επίσης σοβαρές κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες, τόνισε ο κ. Κοσμάς, υπογραμμίζοντας ότι «εάν το έδαφος δεν αποδίδει, αμέσως μειώνεται η παραγωγή για τους αγρότες και περιορίζεται έτσι το ήδη συμπιεσμένο εισόδημά τους».

Τι φταίει

Οι σημαντικότερες διεργασίες που μπορούν να οδηγήσουν στην ερημοποίηση μιας ευαίσθητης περιοχής είναι: διάβρωση του εδάφους, αλόγιστη χρήση γης από γεωργούς και κτηνοτρόφους, ελάττωση του διαθέσιμου νερού, αλάτωση, αλκαλίωση και η οξίνιση του εδάφους (μεταβολές στο ph του), χημική ρύπανσή του καθώς και η αποψίλωση των δασών.

«Εάν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα, το 15% των παραθαλάσσιων πεδινών περιοχών που καλλιεργούνται εντατικά θα επηρεαστεί άμεσα, δηλαδή περίπου έξι εκατομμύρια στρέμματα», τόνισε ο κ. Κοσμάς, κρίνοντας επιβεβλημένη την κατάρτιση σχεδίου ολοκληρωμένης διαχείρισης για την προστασία από την υποβάθμιση και ερημοποίηση των εδαφών.

Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με τον κ. Κοσμά, οι οκτώ πιο σημαντικές απειλές για τα εδάφη ανά τον κόσμο, πέραν της ερημοποίησης, είναι οι εξής: αλάτωση, διάβρωση, συμπίεση, απώλεια οργανικής ουσίας, ρύπανση, κάλυψη επιφάνειας με αδρανή υλικά και η απώλεια βιοποικιλότητας.

πηγή: Αρθρο 24

Τετάρτη 5 Ιουνίου 2013

Για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος

Αναδημοσίευση από την αξιόλογη ιστοσελίδα Δασαρχείο :


Κατάφερε να αποτυπώσει με τον καλύτερο τρόπο όλα τα στάδια ανάπτυξης και εξέλιξής τους, προσπαθώντας έτσι να προβάλλει σε όλους μας το αναμφισβήτητο μεγαλείο της φύσης.

Ο Σάμουελ Ορ παρουσιάζει την «παράξενα» όμορφη ζωή των τζιτζικιών, τα οποία ζουν για 17 ολόκληρα χρόνια κάτω από τη γη, προκειμένου να γευτούν μόλις έξι εβδομάδες ζωής πάνω από αυτή.

Πραγματικά, οι λέξεις δεν μπορούν να περιγράψουν τo εντυπωσιακό βίντεο.

Παρακολουθήστε το και θα αισθανθείτε ότι τα 7 λεπτά που διαρκεί πραγματικά θα σας κάνουν να υποκλιθείτε σ’ αυτό που ονομάζεται Φύση!

Τρίτη 4 Ιουνίου 2013

ΣτΕ: Η δασική περιοχή δεν χάνει ποτέ το δασικό της χαρακτήρα


Η προσφυγή που έκαναν οι ιδιοκτήτες οικοπεδούχοι της περιοχής Περιβολάκια του Δήμου Ραφήνας απορρίφθηκε από το Ε΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας. Με την αίτησή τους οι οικοπεδούχοι ζητούσαν να ακυρωθεί το από 6.3.2003 Προεδρικό Διάταγμα για τον καθορισμό χρήσεων γης και όρων δόμησης στην εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών ως προς το σκέλος εκείνο που αφορά την περιοχή Περιβολάκια του Δήμου Ραφήνας, η οποία με το επίμαχο διάταγμα εντάχθηκε σε περιοχή πρασίνου.
Ωστόσο, όπως έκριναν οι δικαστές «μία δασική περιοχή δεν χάνει το δασικό χαρακτήρα της ακόμη κι εάν δεν υπάρχει δασολόγιο». Αναλυτικότερα αυτό σημαίνει, ότι όταν μια έκταση έχει τα χαρακτηριστικά που προβλέπει το άρθρο 24 και ο δασικός νόμος, δεν αποβάλλει το δασικό της χαρακτήρα μέχρι την σύνταξη δασολογίου και συνεπώς εξακολουθεί να προστατεύεται λόγω της δασικής της ιδιότητας.
Οι δικαστές έκριναν επίσης, πως το επίμαχο Προεδρικό Διάταγμα δεν παραβιάζει την συνταγματική αρχή της ισότητας και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (προστασία της ιδιοκτησίας), καθώς η περιοχή Περιβολάκια που έχει αναπτυχθεί οικιστικά και εξυπηρετείται από οδικό δίκτυο καθώς και δίκτυα φωτισμού και ύδρευσης, δεν αναιρεί ούτε τον χαρακτήρα της ως έκτος σχεδίου, ούτε την ύπαρξη δασικών εκτάσεων.

πηγή: Green week