Σελίδες

Παρασκευή 28 Ιουνίου 2024

Καταγγελία της «Λαϊκής Συσπείρωσης»: O Δήμος Πεντέλης χρησιμοποιεί εθελοντές με «enduro» για την ... προστασία των δασών

Την ένταξη —ως επίτιμο μέλος— στην Πολιτική Προστασίας Πεντέλης εθελοντών με μηχανές, για την ...προστασία των δασών της περιοχής από τη δημοτική Αρχή, καταγγέλλει η «Λαϊκή Συσπείρωση» Πεντέλης. Όπως επισημαίνει πρόκειται για μία ακόμα «επικίνδυνη πρωτοτυπία», αφού «αφενός νομιμοποιεί τον παράνομοασύμβατο) για το καθεστώς προστασίας του Πεντελικού μηχανοκίνητο "αθλητισμό" και αφετέρου συνεχίζει να παραχωρεί αρμοδιότητες δασοπροστασίας στον εθελοντισμό στη λογική της ανταποδοτικότητας».

«Η εθελοντική ομάδα πυροπροστασίας αναβατών "endurο" χρίστηκε επίσημο μέλος της Πολιτικής Προστασίας Πεντέλης με αποστολή "να παρακολουθεί και να καταγράφει τις κινήσεις που γίνονται στο βουνό αλλά και να επεμβαίνει άμεσα σε περίπτωση περιστατικού, {…} η ομάδα έχει τη δυνατότητα να καθοδηγεί τις τακτικές δυνάμεις της πυροσβεστικής στα δυσπρόσιτα μέρη, όταν και όπου αυτό κριθεί αναγκαίο". Τα παραπάνω αποτελούν τουλάχιστον παραδοχή δύο κρίσιμων ζητημάτων, της ανάγκης φύλαξης του βουνού και της ανάγκης καθοδήγησης των τακτικών δυνάμεων της πυροσβεστικής. Και τα δύο αφορούν στις αρμοδιότητες της δασικής υπηρεσίας που με ευθύνη του κράτους έχει διαλυθεί. Παράλληλα το σχήμα αυτό αποτυπώνει και την εγκληματική βαρύτητα που έχει δοθεί στην καταστολή έναντι της πρόληψης που επίσης αφορά σε μεγάλο βαθμό τις αρμοδιότητες μιας πλήρως στελεχωμένης δασικής υπηρεσίας», επισημαίνει.

Τετάρτη 26 Ιουνίου 2024

Ο Κικίλιας κατασκευάζει εμπρηστές, σαν κοινός προβοκάτορας...

...για να καλύψει τις εγκληματικές κυβερνητικές ευθύνες για την εγκατάλειψη των δασών

Τετάρτη, 19 Ιούνη, ξεσπά (μια ακόμα) φωτιά στη λεωφόρο Βάρης-Κορωπίου, η οποία επεκτείνεται γρήγορα. Καίει δάσος, σπίτια και εγκαταστάσεις επιχειρήσεων.

Προτού καν μιλήσουν οι αρμόδιες ανακριτικές αρχές, μίλησε ο… μέγας ανακριτής Κικίλιας:

«Πριν καλά-καλά τεθεί σε ύφεση η πυρκαγιά στο Μαρκόπουλο, ξέσπασε νέα φωτιά στην Αττική, στη Βάρης-Κορωπίου, σε ξερά χόρτα. Παρά την άμεση επέμβαση ισχυρών επίγειων και εναέριων μέσων εξαπλώθηκε και επεκτάθηκε ταχύτατα. […] Οπως είπα προηγουμένως η φωτιά επεκτάθηκε με αστραπιαία ταχύτητα αλλά υπάρχουν τεκμηριωμένες ενδείξεις ότι η αιτία δεν ήταν μόνο οι καιρικές συνθήκες. Οι ανακριτικές αρχές της Πυροσβεστικής και της Αστυνομίας έχουν στη διάθεσή τους οπτικό υλικό που δείχνει ξεκάθαρα εμπρηστή να βάζει φωτιά σε ξερά χόρτα στη Βάρης–Κορωπίου, ενώ λίγο πιο κάτω εντοπίστηκε και μπιτόνι με πετρέλαιο και στουπί. Οταν έχουμε την άδεια από την Διεύθυνση Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού της Πυροσβεστικής και της ΕΛΑΣ θα δώσουμε στη δημοσιότητα το υλικό».

Βρέθηκε ο αίτιος: εμπρηστής! Ακόμα και για την επέκταση της φωτιάς με αστραπιαία ταχύτητα δεν φταίνε οι καιρικές συνθήκες, φταίει ο εμπρηστής. Ο οποίος τι έκανε; Πήγαινε και έβαζε συνεχώς φωτιές, τη μία μετά την άλλη, ώστε να υπάρξει γρήγορη επέκταση;

Κυριακή 16 Ιουνίου 2024

Οι θέσεις της ΠΕΔΔΥ για τις εκχερσώσεις δασικών εκτάσεων με πρόσχημα την πυροπροστασία

Καθαρισμοί εκτάσεων. Ερωτήματα για το εύρος εφαρμογής του Κανονισμού Πυροπροστασίας Ακινήτων και την υποχρέωση τήρησης της ισχύουσας δασικής νομοθεσίας.

Με αφορμή πολλά ερωτήματα (αλλά και προβληματισμούς) που τίθενται δημόσια από συναδέλφους που υπηρετούν στις δασικές υπηρεσίες, οι οποίοι καλούνται στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους να απαντήσουν σε ερωτήματα πολιτών ή φορέων της Τοπικής αυτοδιοίκησης, σχετικά με τον τρόπο και τις, κατά περίπτωση, διαδικασίες εφαρμογής του κανονισμού πυροπροστασίας ακινήτων, μεταφέρουμε τις θέσεις της ΠΕΔΔΥ για το θέμα αυτό, ως επιστημονικού και επαγγελματικού φορέα με αντικείμενο που άπτεται άμεσα της εφαρμογής των διατάξεων του «Κανονισμού Πυροπροστασίας Ακινήτων εντός ή πλησίον δασικών εκτάσεων» (κυα οικ. ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/55904/2019/19.5.2023, ΦΕΚ Β’ 3475/24.5.2023) και του συνόλου των μέτρων και λοιπών αποφάσεων που ελήφθησαν πρόσφατα σχετικά με τα ζητήματα που αφορά.

Ιστορικό

Πολίτες με αιτήσεις τους προς τις δασικές υπηρεσίες ζητούν να καθαρίσουν Γεωτεμάχια για τα οποία έχουν εκδοθεί τελεσίδικες πράξεις χαρακτηρισμού τους, π.χ. ως (ΠΔ) στους αναρτημένους Δασικούς Χάρτες.

Οι υπηρεσίες από τον θεσμικό τους ρόλο είναι υποχρεωμένες να λαμβάνουν υπόψη τις υφιστάμενες ρυθμίσεις του ως άνω Κανονισμού Πυροπροστασίας Ακινήτων όπως παρατάθηκε και ισχύει μετά την διαδοχική τροποποίησή της και τις οδηγίες που ακολούθησαν όπως είναι η Εγκύκλιος ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/28909/848/15.03.2024 (ΑΔΑ: ΡΛ2Π4653Π8-ΚΣΡ) «Εφαρμογή του Κανονισμού Πυροπροστασίας Ακινήτων εντός και πλησίον δασικών εκτάσεων» και η ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/42966/1311/19-4-2024 (ΑΔΑ:ΡΦΛΡ4653Π8-ΜΤΒ), καθώς και το υπ. αριθ. 48714/3464 /15-5-2024 έγγραφο της ΔΠΔ/ΥΠΕΝ και το υπ. αριθ. Α1661/01.05.2024 έγγραφο της Γ.Γ.Π.Π.

Απαντήσεις δασικών υπηρεσιών

Οι απαντήσεις των δασικών υπηρεσιών της χώρας, που υπέπεσαν στην αντίληψή μας, προβάλλουν ορθώς το μη αμφισβητήσιμο δεδομένο, ότι απαγορεύεται αυστηρά οποιαδήποτε ενέργεια καταστρέφει την αναγέννηση δασικών ειδών σε εκτάσεις που έχουν κηρυχθεί ή πρόκειται να κηρυχθούν ως αναδασωτέες. Επειδή σε πολλές περιπτώσεις οι εκτάσεις για τις οποίες ζητείται έγκριση καθαρισμού τους βρίσκονται σε φάση αναγέννησης μετά από πυρκαγιά, προστατεύονται από τη δασική νομοθεσία και πολλές φορές διαπιστώνεται ότι βρίσκονται σε απόσταση μεγαλύτερη των 10 μέτρων από οικίες, οι δασικές υπηρεσίες, σωστά κατά την άποψή μας, δεν επιτρέπουν οποιαδήποτε ενέργεια για την απομάκρυνση της φυσικής βλάστησης, διότι με τον τρόπο αυτό θα προκληθεί βλάβη στη φυσική αναγέννηση και στην εξελικτική διαδοχή της βλάστησης στην επιζητούμενη (και δέσμια υποχρέωση από το ελληνικό Σύνταγμα) επαναφορά του δάσους.

Πέμπτη 6 Ιουνίου 2024

Νέος Κανονισμός «Απόσεισης Κρατικών Ευθυνών Χωρίς Προστασία Δασών και Πολιτών»

Νέος Κανονισμός «Απόσεισης Κρατικών Ευθυνών
Χωρίς Προστασία Δασών και Πολιτών»

Δέσποινα Παπαγεωργίου

Προσπάθησε να καθησυχάσει ο υπουργός Περιβάλλοντος, ωστόσο δεν απέσυρε τον νέο κανονισμό που μεταθέτει μια κρατική αρμοδιότητα στους πολίτες, ενώ ειδικοί εκτιμούν πως όχι μόνο δεν προστατεύει από πυρκαγιές, αλλά παραδίδει τη χώρα στην ερημοποίηση.

Ανεξέλεγκτες οι πύρινες γλώσσες των μεγα-πυρκαγιών κατάπιαν αδυσώπητα ολόκληρα δασικά οικοσυστήματα της χώρας τα τελευταία χρόνια, στρέφοντας έτσι ένα γιγαντιαίο κάτοπτρο προς την εθνική μας περιβαλλοντική πολιτική, που ξεπρόβαλλε πια στρεβλή, μοιραία, σχεδόν ανύπαρκτη. Αναμφισβήτητα κατέδειξαν και στον τελευταίο πολίτη την αδήριτη ανάγκη ενός μακρόπνοου σχεδίου πυροπροστασίας και δασοπροστασίας. Η απάντηση λοιπόν στην ερώτηση αν χρειαζόμαστε μέτρα πυροπροστασίας είναι ένα εκκωφαντικό ΝΑΙ. Κάθε λεπτό χωρίς αποτελεσματικά μέτρα λιγοστεύει απειλητικά την άμμο στην αναποδογυρισμένη κλεψύδρα των μετρημένων αναπνοών μας.

Θα έπρεπε να έχει καλωσοριστεί λοιπόν ο Νέος Κανονισμός Πυροπροστασίας Ακινήτων Εντός ή Πλησίον Δασικών Εκτάσεων, η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) που εκδόθηκε πέρσι (ΦΕΚ 3475/ Τεύχος Β’/24-5-23), με τις φετινές εγκυκλίους για την εφαρμογή της (εδώ και εδώ) και την αντίστοιχη πυροσβεστική διάταξη.

Ωστόσο, ειδικοί αμφισβητούν, όχι μόνο την αποτελεσματικότητα του κανονισμού, αλλά και τη συνταγματικότητα, την καθαυτό χρησιμότητα και τις προθέσεις του, ενώ επισημαίνουν εξόχως σοβαρά ζητήματα που απορρέουν από την εφαρμογή του και τον καθιστούν δυνάμει επιζήμιο.

Τρίτη 4 Ιουνίου 2024

Ακόμη και ο «Συνήγορος του Πολίτη» αδειάζει την κυβέρνηση

Ακόμη και ο Συνήγορος του Πολίτη με παρέμβασή του καταδεικνύει το αυτονόητο, ότι δηλαδή ο «Κανονισμός Πυροπροστασίας Ακινήτων εντός ή πλησίον Δασικών Εκτάσεων», αποτελεί «πλυντήριο» των πολιτικών ευθυνών της κυβέρνησης για την έλλειψη μέτρων αντιπυρικής προστασίας, μετακυλίοντας παράλληλα ένα δυσβάστακτο οικονομικό και νομικό βάρος στους πολίτες.

Με επιστολή τους προς τον υπουργό Περιβάλλοντος και τους υφυπουργούς Περιβάλλοντος, Πολιτικής Προστασίας, και Εσωτερικών και στον γενικό γραμματέα χωρικού σχεδιασμού, αναφέρει μεταξύ άλλων ότι «οι πυροσβεστικές διατάξεις περί καθαρισμού εκτάσεων που ίσχυαν και ισχύουν μέχρι σήμερα κατά την άποψη της Αρχής, είναι επαρκείς, πλήρως λειτουργικές και εφαρμόσιμες από όλους τους πολίτες». Παράλληλα, τονίζει ότι «το κράτος δεν είναι συνταγματικά αποδεκτό (άρθρα 24 και 17 του Συντάγματος) να μετακυλίει, σε μεγάλο βαθμό, τις ευθύνες της προστασίας της περιουσίας και του περιβάλλοντος από τις πυρκαγιές στους ιδιώτες, με υπέρμετρα, μάλιστα, επαχθείς οικονομικά όρους για αυτούς».