Σελίδες

Κυριακή 28 Ιουλίου 2019

ΑΝΤΙΠΥΡΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ: Επικίνδυνη και φέτος

Από τύχη μέχρι σήμερα δεν έχουμε ζήσει μια νέα μεγάλη καταστροφή...


Eurokinissi
Δεν είναι λίγες οι φορές που οι πυροσβέστες «ξεχνιούνται»
στα μέτωπα της πυρκαγιάς χωρίς νερό και φαγητό

Πισσώνας, Μανίκια, Πυργί, Αγ. Γεώργιος, Τραχήλι, Κάρυστος, Βασιλίνα, Λεχριές, Πλατιά, Πευκί, Σκεπαστή Εύβοιας, Δίβρη, Παλιούρι, Αργυροχώρι, μοναστήρι Αγ. Αννας, Αμφίκλεια-Ελάτεια Φθιώτιδας, Σκάλα Πρίνου Θάσου, Ναύπλιο Αργολίδας, Αγ. Θεόδωροι Κορινθίας, Ασωπία Βοιωτίας, Καλαμίτσι Λευκάδας, Κλάκοβα, Κ. Δολιανά Αρκαδίας, Μάλωνας Ρόδου, Αγ. Κυπριανός, Κορογονιάνικα ανατολικής Μάνης, Σάμη, Προκοπάτα Κεφαλονιάς, Πεύκο Καλαβρύτων, Κυψέλη Αίγινας, Σέκουλα Ηλείας, Σταμάτα, Κ. Βακαλόπουλο Σπάτων, Μαυροβούνι, Λαγονήσι, Ασπρόπυργος, Κιάφα Μάνδρας, Φυλή, μοναστήρι Γοργουπηκόου, Κ. Σούλι Μαραθώνα, Ραφήνα, Μαρκόπουλο, Βαρνάβας, Αγ. Τριάδα Μεγάρων, Κιθαιρώνας, Ν. Ικόνιο Περάματος, στην Αττική, Αχλαδόβουνο Ξάνθης, Νησέλια Λέσβου, Καστρίτσα, Κοσμήρα Ιωαννίνων, Ζάκυνθος.

Μακρύς είναι ο κατάλογος των δασικών πυρκαγιών στον τρίτο μήνα της αντιπυρικής περιόδου, η οποία προχωρά «στα γεμάτα». Μάλιστα, στη Φυλή ένας άνδρας, φύλακας εργοστασίου, έχασε τη ζωή του κατά τη διάρκεια πυρκαγιάς στις 30/6, ενώ στις πυρκαγιές της Εύβοιας στις 4-5/7 εκκενώθηκαν οι οικισμοί Μακρυχώρι, Λοφίσκος, Δάφνη, Νεοχώρι και Γαβαλάς, στης Φθιώτιδας στις 8/7 τα χωριά Καστρί και Παλιούρι και στις 10/7 πολλά σπίτια στο χωριό Δίβρη.


Eurokinissi
Η φωτιά έφτασε σε χωριά στην Εύβοια

Λειψός προϋπολογισμός

Οπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος, παρά τις συσκέψεις και τα επικοινωνιακά τρικ των κυβερνήσεων, ο βαθμός ετοιμότητας του μηχανισμού πυροπροστασίας της χώρας υπολείπεται σημαντικά, αφού υποφέρει χρόνια από την έλλειψη μόνιμου προσωπικού, υποδομών, κατάλληλου μηχανολογικού και ατομικού εξοπλισμού. Οι πιστώσεις του προϋπολογισμού για το Πυροσβεστικό Σώμα που διατέθηκαν για το 2019 είναι αυξημένες σε σχέση με το 2018 μόνο κατά 18.528.000 ευρώ (από αυτά μόνο τα 3.800.000 είναι για λειτουργικές ανάγκες) και δεν λύνουν το πρόβλημα, διότι από το Πυροσβεστικό Σώμα έχουν περικοπεί σωρευτικά από το 2010 μέχρι και σήμερα 1.153.894.800 ευρώ, με σημείο αναφοράς τον προϋπολογισμό του 2009, που και αυτός υπολειπόταν σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες. Σχετικά δε με τη Δασική Υπηρεσία, από το 1998 και μετά που έγινε ο αντιεπιστημονικός και καταστροφικός διαχωρισμός πρόληψης-καταστολής, περιορίστηκαν τραγικά οι προληπτικές παρεμβάσεις στα δασικά οικοσυστήματα. Αυτή η υποχρηματοδότηση του ΠΣ έχει και για το 2019 την αντανάκλασή της στο σχεδιασμό του για την αντιπυρική περίοδο.

Για τη φετινή αντιπυρική περίοδο, το Πυροσβεστικό Σώμα Ελλάδας διαθέτει 13.603 πυροσβέστες. Από αυτούς οι 10.873 είναι μόνιμοι, οι 1.780 πενταετείς σε οργανικές θέσεις και οι 731 σε προσωποπαγείς, αλλά και 219 ειδικών καθηκόντων. Σε αυτούς προστίθενται 535 εποχικοί, ενώ σταδιακά εντάχθηκαν άλλοι 962 (ένας μικρός αριθμός από αυτούς έγιναν στο μεταξύ πενταετείς, ενώ άλλος ένας μικρός αριθμός δεν παρουσιάστηκε). Ο συνολικός αριθμός των οχημάτων είναι 3.320. Από αυτά τα 1.945 είναι υδροφόρα, τα 1.139 βοηθητικά και τα 236 ειδικά. Οσον αφορά τα εναέρια μέσα υπάρχουν τα πέντε ελικόπτερα του Σώματος, 13 μισθωμένα (τέσσερα βαρέως τύπου και εννέα μεσαίου τύπου), ενώ αναμένεται να παραληφθούν άλλα πέντε. Οσον αφορά τα αεροσκάφη «Καναντέρ» που ανήκουν στην Πολεμική Αεροπορία, υπάρχουν εννέα 215 και έξι 415. Αυτά τα αεροπλάνα χαρακτηρίζονται «κλιμακούμενα», γιατί λόγω παλαιότητας και καταπόνησης εμφανίζουν συχνά βλάβες και δεν είναι ίδιος ο αριθμός των διαθέσιμων αεροσκαφών κάθε μέρα. Η Αεροπορία Στρατού Ξηράς έχει διαθέσει τρία ελικόπτερα «Σινούκ». Επίσης, διαθέσιμα είναι και 19 αεροψεκαστικά PZL.

Ο κίνδυνος παραμένει

Οι παραπάνω αριθμοί μπορεί να δίνουν τη σιγουριά ότι φέτος όλα θα «πάνε ρολόι»... όμως ο κίνδυνος παραμένει. Αλλωστε, ανάλογες διαβεβαιώσεις είχαμε και πέρσι από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ μέχρι που ζήσαμε την εκατόμβη νεκρών στο Μάτι. Ηδη και φέτος, στις μεγάλες φωτιές της Εύβοιας, σε όλα τα μέτωπα της πυρκαγιάς επιχείρησαν δυνάμεις από τις Περιφέρειες Αττικής, Στερεάς Ελλάδας, Θεσσαλίας, Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας, Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου. Αντίστοιχες μετακινήσεις πραγματοποιήθηκαν στις φωτιές στον Κιθαιρώνα και στην Ασωπία. Οι συχνές μετακινήσεις προσωπικού από περιοχή σε περιοχή, από όμορους αλλά και απομακρυσμένους νομούς σε μεγάλα συμβάντα δείχνουν την αναγκαιότητα ενίσχυσης του προσωπικού. Αυτό σημαίνει ότι οι τοπικές δυνάμεις δεν καλύπτουν την πυρασφάλεια της περιοχής και έχουν προβλήματα κάλυψης σοβαρών συμβάντων. Συνέπεια της έλλειψης προσωπικού είναι τα πληρώματα των υδροφόρων οχημάτων στις περισσότερες των περιπτώσεων να απαρτίζονται από δύο άτομα. Αν ληφθούν υπόψη αυτά που προβλέπει ο κανονισμός της Πυροσβεστικής για τα αστικά συμβάντα, ότι, δηλαδή, κάθε έξοδος πρέπει να αποτελείται από δύο οχήματα με τέσσερα άτομα το καθένα, τότε γίνεται αντιληπτή η έλλειψη του απαραίτητου προσωπικού. Ιδιαίτερα στις δασικές πυρκαγιές, τα δύο άτομα πλήρωμα δεν αρκούν. Γιατί, ο οδηγός πρέπει να παραμένει κοντά στο όχημα για λόγους ασφαλείας, οπότε ένα άτομο μόνο του δεν μπορεί να απλώσει τους σωλήνες και να κάνει έργο κατάσβεσης. Ετσι βοηθά ο οδηγός εγκαταλείποντας το όχημα, με ό,τι συνεπάγεται αυτό. Παράλληλα, γίνεται κατάχρηση της γενικής επιφυλακής για την κάλυψη των κενών χωρίς να πληρώνονται υπερωρίες οι πυροσβέστες, παρά μόνο λαμβάνουν ως αποζημίωση ρεπό. Οσον αφορά τους συμβασιούχους, τα κονδύλια για τις υπερωρίες τους είναι περιορισμένα. Ενώ, στον αντιπυρικό σχεδιασμό δεν υπολογίζεται η πραγματική δύναμη κάθε υπηρεσίας, αφού δεν μπορούν να ανταποκριθούν όλοι οι υπάλληλοι που την απαρτίζουν στις βάρδιες.

Επιπλέον, συχνά εμφανίζονται φαινόμενα αδυναμίας αξιοπρεπούς κάλυψης των αναγκών του προσωπικού σε σίτιση, όπως προμήθεια και διατήρηση φαγητού, δροσερού νερού κ.ά. Στην πυρκαγιά του Κιθαιρώνα πολλά τμήματα πυροσβεστών που ενεπλάκησαν στο έργο πυρόσβεσης έμειναν χωρίς νερό για αρκετές ώρες, αλλά και με ελάχιστο φαγητό, ενώ δύο πυροσβέστες μεταφέρθηκαν από το μέτωπο της φωτιάς με συμπτώματα εξάντλησης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο «φόρτο» του ΠΣ την αντιπυρική περίοδο πρέπει να υπολογίζονται και τα υπόλοιπα συμβάντα. Πέρσι το ΠΣ πραγματοποίησε 65.298 εξόδους, 179 κατά μέσο όρο τη μέρα. Συνολικά δε 40.475 άτομα κινητοποιήθηκαν σε 8.006 αγροτικές-δασικές πυρκαγιές (22 κατά μέσο όρο τη μέρα) και χρησιμοποιήθηκαν 18.074 πυροσβεστικά οχήματα.

Αοριστολογίες

Αισιοδοξία για τη φετινή αντιπυρική περίοδο δεν έδωσαν ούτε οι απαντήσεις της πρώην υπουργού Δημόσιας Τάξης, Ολ. Γεροβασίλη, σε απάντηση σχετικής Ερώτησης του ΚΚΕ για την αντιπυρική περίοδο τον περασμένο Μάη. Η Ολ. Γεροβασίλη είχε επιδοθεί σε αοριστολογίες, αφού στο όνομα της «δημοσιονομικής σταθερότητας» η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε πάρει, στην ουσία, κανένα μέτρο για την προστασία των δασών.

Στη γραπτή απάντηση που διαβίβασε η υπουργός στη Βουλή, όσον αφορά την ανανέωση του στόλου, έκανε λόγο για προτάσεις που έχει υποβάλει στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, για την «ορθολογική κινητοποίηση» των εναέριων μέσων, όταν είναι γνωστό πως ο προϋπολογισμός της Πυροσβεστικής τινάζεται «στον αέρα», αφού η απουσία έργου πρόληψης οδηγεί στη μαζική χρήση ακριβών εναέριων μέσων. Είναι γνωστό ότι ο εθνικός εναέριος στόλος είναι παλιός και επικίνδυνος, ενώ οι μισθώσεις ελικοπτέρων κοστίζουν 17 εκατομμύρια ευρώ. Με τον τρόπο αυτόν, εξάλλου, έχει ιδιωτικοποιηθεί ένας μεγάλος τομέας της πυροπροστασίας της χώρας.

Για τα ζητήματα σχεδιασμού της πρόληψης και αντιμετώπισης των δασικών πυρκαγιών, ισχυρίστηκε ότι η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας «εκδίδει κάθε χρόνο σχετικό έγγραφο», όπου εμπεριέχονται κατευθυντήριες συντονιστικές οδηγίες, και ότι «συντάσσει και εκδίδει από 1η Ιουνίου έως 31 Οκτωβρίου κάθε έτους Ημερήσιο Χάρτη Πρόβλεψης Κινδύνου Πυρκαγιών», που «συμβάλλει αποτελεσματικά στην προληπτική οργάνωση και το συντονισμό για την ετοιμότητα των εμπλεκομένων φορέων, καθώς και την ευαισθητοποίηση των πολιτών για την αποτροπή έναρξης πυρκαγιών».

Η πρώην υπουργός, μιλώντας στη Βουλή, για την υλικοτεχνική υποδομή του Πυροσβεστικού Σώματος, είπε ότι «είναι σε εξέλιξη οι διαδικασίες και με χρήματα του υπουργείου, αλλά και με μεγάλες προσφορές που είναι του ύψους των 27 εκατομμυρίων ευρώ. Η μεγαλύτερη είναι από το ίδρυμα "Νιάρχος", αλλά και από πολλούς άλλους ιδιωτικούς φορείς, ιδιωτικές εταιρείες».

Το παραπάνω είναι αποκαλυπτικό της έλλειψης πρόνοιας και σχεδιασμού για την πλήρη στελέχωση των υπηρεσιών, που αφήνεται στη γενναιοδωρία διάφορων ...«ευεργετών». Την ίδια ώρα, το 55% των οχημάτων του ΠΣ είναι πάνω από 20 χρόνων.

Από την κυβέρνηση της ΝΔ δεν αναμένεται τίποτα καλύτερο, αφού βρίσκεται στο ίδιο μήκος με την προηγούμενη και ήταν μαζί με τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ στο παρελθόν αυτές που προώθησαν τις αντιδασικές πολιτικές και την πολιτική υποβάθμισης της πυροπροστασίας της χώρας. Οσον αφορά τον τωρινό υπουργό Δημόσιας Τάξης, Μ. Χρυσοχοΐδη, πρόκειται για υπουργό «δοκιμασμένο», αφού επί υπουργίας του το 2009 προωθήθηκαν περαιτέρω οι προσπάθειες συρρίκνωσης των δομών πυροπροστασίας, που εκφράστηκαν στη συνέχεια με σχετικό πόρισμα επιτροπής του αρχηγείου του ΠΣ για την κατάργηση 45 πυροσβεστικών υπηρεσιών και κλιμακίων. Με τις αντιδράσεις, όμως, που προκλήθηκαν από τους εργαζόμενους και το ΚΚΕ, μέχρι και τις μέρες μας δεν έχουν υλοποιηθεί, χωρίς, όμως, αυτό να σημαίνει ότι έχει εγκαταλειφθεί η προσπάθεια, αφού παραμένουν σε ισχύ οι διατάξεις των Ν.4249/2014 και 3511/2006.
Γ. Α.
Πηγή: ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ (27-28/7/2019)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

*** Τα ανώνυμα σχόλια δεν θα δημοσιεύονται πάντα. ***