Ενάντια στης φύσης τη λεηλασία, αγώνας για τη γη και την ελευθερία

Κυριακή 17 Μαρτίου 2024

Περί λογοδοσίας [συνέχεια]

Συμπληρωματικά στο άρθρο μας Περί λογοδοσίας και «πεπραγμένων», δημοσιεύουμε τη θέση του νομικού Κώστα Παπαδάκη, δημοτικού συμβούλου στον Δήμο Αθηναίων, σχετικά με τη θέσπιση της λογοδοσίας δημοτικής αρχής.
Ψευδεπίγραφη δημοκρατία και προσχηματικές διαδικασίες «ανοικτής διακυβέρνησης». Στον Δήμο Ραφήνας, όμως, ακόμα κι αυτός ο κολοβός κοινωνικός έλεγχος κακοποιείται!

[...] Η νεότευκτη διαδικασία του άρθρου 67Α ν. 3852/2010 καθιερώθηκε με το άρθρο 7 ν. 5056/2023, ο οποίος δημοσιεύθηκε στις 06.10.2023, δύο ημέρες πριν τον πρώτο γύρο των τελευταίων Δημοτικών Εκλογών. Χωρίς να είμαι σε θέση να γνωρίζω τα επακριβή κίνητρα του νομοθέτη, δεδομένου ότι η Αιτιολογική Έκθεση της παραπάνω διάταξης δεν αποσαφηνίζει τις ειδικότερες προθέσεις του, εκτιμώ ότι ο προεκλογικός νομοθετικός οίστρος της Ν.Δ. δύο ημέρες πριν τις εκλογές και με δεδομένη την επανεκλογή Μπακογιάννη στον Δήμο Αθήνας επεδίωξε να εξισορροπήσει την απόλυτη κυριαρχία του με το πλειοψηφικό εκλογικό σύστημα, θέτοντας ως δήθεν αντίβαρο μία διαδικασία οιονεί κοινοβουλευτικού ελέγχου την οποία περιενέδυσε με τον μεγαλεπήβολο και νομικά τουλάχιστον αναντίστοιχο τίτλο «Ειδική Συνεδρίαση Λογοδοσίας».

Χαρακτηριστικό είναι επίσης ότι η συνεδρίαση αυτή δεν οδηγεί σε οποιαδήποτε εκτελεστή απόφαση, ούτε οι λοιπές συνεδριάσεις της τακτικής ημερήσιας διάταξης εμποδίζουν την άσκηση οποιουδήποτε ελέγχου στα πεπραγμένα της δημοτικής αρχής, πράγμα το οποίο εξυπηρετείται και από τις τοποθετήσεις στην ημερήσια διάταξη, αλλά και από τις εκτός θεμάτων ημερησίας διατάξεως τοποθετήσεις. Αντίθετα, η ύπαρξη αυτών των ειδικών συνεδριάσεων είναι προφανές ότι αποσκοπεί στην εκτόνωση της απαίτησης για ένταξη θεμάτων, από συμβούλους της αντιπολίτευσης, στην ημερήσια διάταξη, αιτημάτων τα οποία μέχρι τώρα δεν έχουν γίνει ποτέ δεκτά από εσάς, αφού η ημερήσια διάταξη περιλαμβάνει μόνο 10 θέματα.

Ακόμα, αυτή η διαδικασία γίνεται χωρίς την ουσιαστική συμμετοχή φορέων, συλλογικοτήτων και των κατοίκων. Η έννοια της λογοδοσίας είναι απολύτως προσχηματική όχι μόνο για τους όρους με τους οποίους διενεργείται αλλά και γιατί απουσιάζει παντελώς η φωνή των κινημάτων με άμεσο κι αδιαμεσολάβητο τρόπο, γιατί λείπουν οι βασικοί φορείς που τους αφορούν τα ζητήματα, αυτοί που βιώνουν καθημερινά τα προβλήματα, τα κινήματα και οι συλλογικοί εκπρόσωποί τους. Για την δημοτική παράταξή μας αυτό είναι κεντρικός όρος μιας πραγματικά δημοκρατικής διαδικασίας στα όργανα άσκησης πολιτικής των τοπικών αρχών, πολύ δε περισσότερο όταν θέλουν να αναφέρονται στην κοινωνική λογοδοσία.

Συνεπώς η θέσπιση αυτής της διαδικασίας αποτελεί απλώς τον καφέ της παρηγοριάς για τον θάνατο της απλής αναλογικής στις δημοτικές εκλογές.

Ωστόσο η αυταρχική φύση του κυβερνητικού νομοθέτη δεν επέτρεψε στο δημιούργημά του ούτε καν αυτόν τον ρόλο της παρηγοριάς να επιτελέσει :

Όπως είναι γνωστό, κύριος θεσμικός φορέας ελέγχου κάθε αρχής είναι η αντιπολίτευση. Και σε αυτήν θε έπρεπε κατά προτεραιότητα να παρέχεται το δικαίωμα κατάρτισης της ημερήσιας διάταξης, αφού αυτή αφορά τον έλεγχο της δημοτικής αρχής.

Μόνο το γεγονός λοιπόν ότι στη διάταξη αυτή ο μέγιστος αριθμός προβλεπόμενων θεμάτων στην συνεδρίαση αυτή ανέρχεται σε δέκα, ότι κάθε σύμβουλος μπορεί να θέσει έως ένα θέμα αφού η όλη Ημερήσια Διάταξη περιλαμβάνει 10 θέματα και ότι για την επιλογή τους σε περίπτωση πλειόνων προτάσεων διενεργείται κλήρωση ισότιμα μεταξύ όλων των δημοτικών συμβούλων (για να κληρωθούν 7 θέματα για όλους τους 17 συμβούλους της μειοψηφίας), είναι αρκετό για να διαψεύσει τον διακηρυσσόμενο σκοπό του, να αναιρέσει τον ψευδεπίγραφο τίτλο και να απομυθοποιήσει την δήθεν δημοκρατικότητα της ρύθμισης.

Ετσι, η προσχηματική «ενίσχυση» της διαδικασίας της λογοδοσίας είναι στην πραγματικότητα καθιέρωση μιας απαξιωμένης διαδικασίας/τελετουργίας καθώς πρόκειται για ειδική συνεδρίαση χωρίς υποχρέωση απαρτίας ούτε δυνατότητα λήψης αποφάσεων και με ασφυκτικά πλαίσια καθώς κάθε σύμβουλος «μπορεί να θέσει έως (1) θέμα» ενώ η ημερήσια διάταξη διαμορφώνεται με έως 10 θεμάτων που προκύπτουν μετά από κλήρωση! Στατιστικά, λοιπόν, όσο λιγότερους συμβούλους έχει μία Κίνηση/Παράταξη τόσο ισχνότερη η δυνατότητα ένταξης θεμάτων στην ημερήσια διάταξη. Είναι χαρακτηριστικό, δε, των κυβερνητικών προθέσεων —που φυσικά μπορούν πάντα να επανέλθουν με τροπολογίες σε επόμενα νομοσχέδια του ΥΠΕΣ— ότι στην αρχική διατύπωση των εν λόγω διατάξεων, δεν υπήρχε καμία ρήτρα που να διασφαλίζει ότι δεν θα είναι όλα τα θέματα προτεινόμενα από τους συμβούλους της πλειοψηφίας. [...]

Κώστας Παπαδάκης, αίτηση προς το δ.σ. Αθήνας (απόσπασμα), 22-2-2024

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

*** Τα ανώνυμα σχόλια δεν θα δημοσιεύονται πάντα. ***