Ενάντια στης φύσης τη λεηλασία, αγώνας για τη γη και την ελευθερία

Τρίτη 26 Δεκεμβρίου 2023

Προς όφελος τίνος τα «βελτιωτικά» έργα στο δασικό Δασαμάρι; (Ι)

Ενα χρόνο μετά την πυρκαγιά της 19ης-20ής Ιουλίου 2022, που κατέκαψε το δασικό Δασαμάρι, τα ρέματα Δασαμάρι και Βαλανάρη, αλλά και τον οικισμό Ντράφι καθώς και τμήμα της Διώνης, αναρτήσαμε στο ιστολόγιό μας ένα άρθρο ανασκόπησης με τίτλο: 19-20 Ιουλίου 2022: το χρονικό ενός serial εγκλήματος. Το άρθρο κατέληγε με μια αναφορά σε κάποιες ύποπτες επικείμενες παρεμβάσεις στο δασικό Δασαμάρι. Παραθέτουμε το σχετικό απόσπασμα του άρθρου:

[...] Μας ανησυχεί βέβαια μια πρόσφατη απόφαση του δημάρχου Ραφήνας [ΑΔΑ: 9ΩΘΣΩ16-Ω9Φ] για την απευθείας ανάθεση του έργου της βελτίωσης οδών δασικού δικτύου (η ανάθεση έχει ήδη πραγματοποιηθεί). Ο εχθρός του δάσους αποφασίζει να παρέμβει «βελτιωτικά» στον κεντρικό χωματόδρομο που διατρέχει από νότο προς βορρά την κορυφογραμμή της δασικής έκτασης Δασαμάρι. Στην απόφαση γίνονται οι ακόλουθες αναφορές:

«Βελτίωση βατότητας και αποκατάσταση δασικής οδού σε βραχώδες έδαφος [...] περίπου 1.750 μέτρων και πλάτους 3,0 μ., ώστε να καταστεί προσβάσιμο σε οχήματα [...] εκατέρωθεν θα κατασκευαστούν αποχετευτικές τάφροι επαρκούς διατομής [...] εκθάμνωση, κοπή, εκρίζωση και απομάκρυνση δένδρων, ανεξαρτήτως περιμέτρου, σε οποιαδήποτε απόσταση.»

Δεν παραβλέπουμε τα πολλά αρνητικά τεχνικά ζητήματα που προκύπτουν από αυτήν την απόφαση, αλλά για την ώρα θα μείνουμε στα ακόλουθα:

  1. Ο δήμαρχος που αποποιείται τις διοικητικές ευθύνες του στην περιοχή, πώς μπορεί να αναθέτει «βελτιωτικά» έργα στην περιοχή; Ή μήπως η αποποίηση έληξε μετά την πυρκαγιά;
  2. Ο κεντρικός δασικός χωματόδρομος στο δασικό Δασαμάρι πράγματι δεν είναι προσβάσιμος σε συμβατικά οχήματα (αν και κατά καιρούς εμφανίζονταν διάφορα τζιπ κυνηγών). Είναι όμως προσβάσιμος στα ειδικά πυροσβεστικά οχήματα τα οποία μπορούν να κινηθούν και σε κακοτράχαλους δρόμους. Προς όφελος τίνος λοιπόν «βελτιώνεται» ο κεντρικός χωματόδρομος στο Δασαμάρι;

To be continued...

Και τα δύο ερωτήματα που θέσαμε παραμένουν ακόμη και σήμερα αναπάντητα από τους αρμόδιους, παλιούς και νέους, της τοπικής διοίκησης.

Πριν από μερικές μέρες, εν μέσω Χριστουγεννιάτικης περιόδου, ξεκίνησαν παρεμβάσεις με χωματουργικά μηχανήματα στον κεντρικό χωματόδρομο της δασικής έκτασης Δασαμάρι [βλ. φωτογραφίες]. Στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Ραφήνας, την προηγούμενη Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου, η δημοτική σύμβουλος Αγγελική Ξηντάρα υπέβαλε ερώτηση προς τον απερχόμενο δήμαρχο της Ραφήνας σχετικά με αυτές τις εργασίες. Η απάντηση του απερχόμενου δημάρχου (με τη συνήθη à la μπουρνέζικη συλλογιστική) ήταν ότι μπαζώνεται δρόμος —οδό «Δελατόλα» την ονόμασε, όπως άλλωστε την αναφέρει και στην απόφασή του— που θα καταλήξει στο «κτήμα ...», της γνωστής εφοπλιστικής οικογένειας, διότι «ο δρόμος δεν ήταν προσβάσιμος για πυροσβετικά οχήματα».

Θα παρατηρήσουμε στον απερχόμενο τα ακόλουθα:

  1. Οντως, η εφοπλιστική οικογένεια, που διεκδικεί εδώ και δεκαετίες τη δασική περιοχή, έχει ονοματοδοτήσει τον κεντρικό χωματόδρομο στο Δασαμάρι με το όνομα ενός γηραιού επιστάτη της οικογένειας, του Πέτρου Δελατόλα. Μάλιστα, στο νότιο τμήμα του δρόμου, έχουν τοποθετήσει και πινακίδα οδοσήμανσης με το όνομα του επιστάτη. Από πού κι ως πού ο απερχόμενος δήμαρχος επικυρώνει με τις αποφάσεις του και τις δηλώσεις του τις ιδιωτικές ονοματοδοσίες;
  2. Η ονομασία «κτήμα ...» για τη δασική έκταση Δασαμάρι χρησιμοποιείται συστηματικά από τους κατά καιρούς διεκδικητές της περιοχής. Είναι προφανείς οι λόγοι που μια εφοπλιστική οικογένεια δίνει το όνομά της σε περιοχή την οποία διεκδικεί ή δίνει στους δρόμους ονόματα των επιστατών της. Εσχάτως, όμως, συναντάμε το ίδιο όνομα ή, ακόμα χειρότερα, το όνομα «οικισμός ...» σε αποφάσεις και δηλώσεις της τοπικής διοίκησης. Από πού κι ως πού η τοπική διοίκηση λειτουργεί ως επιστάτης των εφοπλιστών;
  3. Ο κεντρικός χωματόδρομος στο δασικό Δασαμάρι πράγματι δεν είναι προσβάσιμος από συμβατικά οχήματα, αν και τα τζιπ των κυνηγών αλώνιζαν την περιοχή πριν την πυρκαγιά. Ηταν και είναι, εν τούτοις, καθόλα προσβάσιμος από τα ειδικά πυροσβεστικά οχήματα 4x4 (χωρητικότητας 4.000 λίτρων νερού), τα οποία όμως δεν χρησιμοποίησαν καθόλου τον δασικό χωματόδρομο στις επιχειρήσεις κατάσβεσης της πυρκαγιάς αφήνοντας έτσι απροστάτευτη τη δασική έκταση. Τι επιχειρεί να συγκαλύψει ο απερχόμενος δήμαρχος με τις ανοησίες που αραδιάζει;

Οι χωματουργικές εργασίες του Δήμου Ραφήνας στο Δασαμάρι πραγματοποιούνται χωρίς να έχει λάβει σχετική απόφαση το δημοτικό συμβούλιο. Ο απερχόμενος δήμαρχος, μόνος του, αποφάσισε και ανάθεσε τις εργασίες με την Απόφαση Δημάρχου 388/13-7-2023, την Απόφαση Δημάρχου 401/18-7-2023 (περί απ' ευθείας ανάθεσης) και τη μελέτη της Τεχνικής Υπηρεσίας υπ' αρ. 23/7-7-2023.

Σημειώνουμε ότι η Απόφαση 388/13-7-2023 αναφέρει ως χρηματοδότη το «ΥΠ. ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ». Αντίθετα, η απ' ευθείας ανάθεση 401/18-7-2023 αναφέρει ότι οι δαπάνες θα καλυφθούν από «Ιδίους Πόρους του Δήμου»!

H Απόφαση Δημάρχου 388/13-7-2023 αναφέρει ότι η υλοποίηση των εργασιών «βελτίωσης δασικού δικτύου» απορρέει ως «υποχρέωση από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο των φορέων που εμπλέκονται σε δράσεις πρόληψης για την αντιμετώπιση κινδύνων λόγω δασικών πυρκαγιών σύμφωνα με [...] το έγγραφο 117871/2040/2-5-2011 της Δ/σης Δασων του ΥΠΕΝ περί εκτέλεσης μικρών έργων και εργασιών πρόληψης δασικών πυρκαγιών». Ανατρέχοντας όμως στον σχετικό ΑΔΑ 4ΑΘ70-ΤΘ διαπιστώνουμε ότι οι εργασίες πρόληψης αφορούν μόνο τη «δυνατότητα εκτέλεσης εργασιών αποκομιδής υπολειμμάτων κατακείμενης και εύφλεκτης ύλης καθώς και απορριμμάτων σε δάση και δασικές εκτάσεις από τους ΟΤΑ» και όχι τη βελτίωση οδών δασικού δικτύου που αναφέρουν οι Αποφάσεις Δημάρχου.

Στη μελέτη 23/7-7-2023 της Τεχνικής υπηρεσίας αναφέρεται ότι η βελτίωση της βατότητας της δασικής οδού «Δελατόλα» θα είναι πλάτους 3,00 μ., ενώ η στρώση των μπάζων θα έχει ελάχιστο πάχος 0,08 μ. Μετά από αυτοψία που διενεργήθηκε στον δασικό δρόμο διαπιστώθηκε ότι το πλάτος δρόμου που δημιουργείται είναι τουλάχιστον 4,50 μ. ενώ μπαζώνεται σε πάχος 0,50 μ. [βλ. φωτογραφία]. Με μια-δυο γερές βροχές είναι βέβαιο ότι όλο αυτό το μπάζωμα θα γίνει λάσπη που θα καταλήξει στο ρέμα Δασαμάρι, στον ποταμό Βαλανάρη και τελικά στο Μεγάλο Ρέμα.

Αναζητώντας τη θέση του Δασαρχείου Πεντέλης απέναντι σε αυτές τις αρπακολλατζίδικες εργασίες, εντός τελεσίδικα χαρακτηρισμένων δασικών έκτασεων, βρεθήκαμε πάλι μπροστά σε ένα κράτος-επιστάτη του κεφαλαίου. Αυτά που ακούσαμε από τον υπάλληλο του Δασαρχείου θύμιζαν ...Μπουρνού! Ο αυτοευτελισμός της δασικής υπηρεσίας έχει διάρκεια.

Κατόπιν τούτων είναι αυτονόητο ότι απαιτείται η ΑΜΕΣΗ ΔΙΑΚΟΠΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ στον δασικό χωματόδρομο και η ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗ ΤΗΣ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥΣ. Τα δύο ερωτήματα που θέσαμε ένα χρόνο μετά την πυρκαγιά έχουν πλέον απάντηση! Η νέα δημοτική αρχή οφείλει να αναλάβει τις ευθύνες της και να σταθεί απέναντι σε σχεδιασμούς ιδιωτικών συμφερόντων. Ομοίως και κάθε μία που έχει «δεσμευτεί» με αυτήν τη δημοτική αρχή...

To be continued...


Τα πιο «θαυματουργά» έργα των Δήμων πραγματοποιούνται πάντα μέσα στα Χριστούγεννα, την Πρωτοχρονιά, το Πάσχα και τον Δεκαπενταύγουστο!
Το τοπικό σχέδιο αντιμετώπισης δασικών πυρκαγιών Ιόλαος [ΑΔΑ: 6ΖΓ9Ω16-4ΕΩ] αναφέρει 15 βίλες εκτός σχεδίου στο νότιο Δασαμάρι, ως «οικισμό ...» με το όνομα της εφοπλιστικής οικογένειας [σελ. 128].
Από ο 2021 ο δήμαρχος Ραφήνας έχει αποσείσει και δεν αναλαμβάνει τις διοικητικές ευθύνες του για την προστασία της περιοχής. Για αυτό το έλλειμμα πυροπροστασίας/δασοπροστασίας διεξάγεται εισαγγελική προανάκριση ύστερα από αναφορά μας.
Τότε, πιθανόν, θα ξεκινήσει μια δεύτερη φάση «βελτίωσης» της οδού προς το «κτήμα ...».

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

*** Τα ανώνυμα σχόλια δεν θα δημοσιεύονται πάντα. ***