Ενάντια στης φύσης τη λεηλασία, αγώνας για τη γη και την ελευθερία

Πέμπτη 26 Οκτωβρίου 2023

Ομαδικές ενστάσεις κατά της Πολεοδομικής Μελέτης Πικερμίου για το καθεστώς ΕΛΠΕΝ & ELBISCO

Ακολουθεί τεκμηριωμένη ένσταση σχετικά με το προνομιακό καθεστώς που επιφυλάσσει η Πολεοδομική Μελέτη Πικερμίου στις βιομηχανίες ΕΛΠΕΝ και ELBISCO, το οποίο αντιβαίνει στα προβλεπόμενα από το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο. Η ένσταση υποβλήθηκε στον Δήμο Ραφήνας στις 26/10/2023.
Ανάλογη πρωτοβουλία, συλλογικής ένστασης κατά των σχεδιασμών της Πολεοδομικής Μελέτης για τον ποταμό Βαλανάρη, είχε αναρτηθεί εδώ στις αρχές του Οκτώβρη.

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
ΔΗΜΟΣ ΡΑΦΗΝΑΣ-ΠΙΚΕΡΜΙΟΥ
ΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ
Αρ. Πρωτ. : ……………………
ΠΕΡΙΟΧΗ: …ΠΙΚΕΡΜΙ…………………


ΑΙΤΗΣΗ – ΕΝΣΤΑΣΗ-ΟΜΑΔΙΚΗ ΓΙΑ ΕΛΠΕΝ και ELBISCO

ΘΕΜΑ: «ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ Β1 ΣΤΑΔΙΟ: ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ - ΤΕΛΙΚΗ ΥΠΟΒΟΛΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΠ΄ ΑΡ. 184/2023 ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΠΕΡΙ ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΕΩΣ ΕΠΙ ΤΩΝ ΕΝΣΤΑΣΕΩΝ»


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΝΣΤΑΣΗΣ

Οι υπογράφοντες αυτό το κείμενο ενιστάμεθα στην εν λόγω αναρτηθείσα Πολεοδομική Μελέτη ως προς την παραβίαση από την μελέτη βασικών ρυθμίσεων του ΓΠΣ σε σχέση με τις θεσπιζόμενες σε αυτό χρήσεων γης για την περιοχή της ΕΛΠΕΝ και της ELBISCO.

Σύμφωνα με το ισχύον ΓΠΣ που εγκρίθηκε με την ΚΥΑ 9738/01.03.2004 (ΦΕΚ 270/Δ΄/5-3-2004) καθορίζονται μεταξύ άλλων χρήσεις γης, όροι και περιορισμοί δόμησης που έχουν κανονιστικό χαρακτήρα.

Το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΓΠΣ), το οποίο καταρτίζεται βάσει των άρθρων 38 επί του Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας αποτελεί, κατά το σύστημα του Ν. 1337/1983, το πρώτο στάδιο του πολεοδομικού σχεδιασμού μίας περιοχής.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο περιέχει τη γενική πρόταση πολεοδομικής οργάνωσης των πολεοδομικών ενοτήτων, η οποία αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στις χρήσεις γης στην περιοχή και περιλαμβάνει τις τυχόν απαγορεύσεις δόμησης και χρήσεων. Οι σχετικές με τις χρήσεις γης ρυθμίσεις του ΓΠΣ, εφ όσον δεν χρειάζονται, τυχόν, περαιτέρω εξειδίκευση, είναι δεσμευτικές από της έναρξης της ισχύος αυτού (ΣτΕ 4047/1999).

Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις η πράξη δημιουργίας σχεδίου πόλεως αποτελεί όχι κανονιστική αλλά ατομική πράξη γενικού περιεχομένου (Πολιτιστικό Περιβάλλον – Χωρικός Σχεδιασμός και Βιώσιμη Ανάπτυξη)

Επίσης, με την παράγραφο 6 του άρθρου 26 του Ν. 2831/2000 ορίσθηκε ότι: «νομίμως υφιστάμενες χρήσεις κτιρίων ή εγκαταστάσεων σε περιοχές στις οποίες καθορίζονται ή μεταβάλλονται οι χρήσεις γης διατηρούνται εκτός αν ορίζεται διαφορετικά με την κανονιστική πράξη καθορισμού ή μεταβολής των χρήσεων». Στην παράγραφο 5 του άρθρου 23 του ν. 3212/2003 ορίσθηκε ότι: «Οι διατάξεις του άρθρου 26 του ν. 2831/2000, όπως τροποποιούνται και συμπληρώνονται με το άρθρο 12 του νόμου αυτού, κατισχύουν ως ειδικότερες κάθε προγενέστερης αντίθετης ρύθμισης που έχει θεσπιστεί με κανονιστική πράξη έγκρισης Ζ.Ο.Ε., Γ.Π.Σ. ή άλλων σχεδίων χρήσεων γης». Επίσης σύμφωνα και με την τεχνική έκθεση της μελέτης παραγρ. 5.2.5 «Ειδικά για τα βιομηχανικά κτίρια, δύνανται να λειτουργούν για διάστημα έως μία 12ετία από την θεσμοθέτηση της πολεοδομικής μελέτης με την χρήση της οικοδομικής άδειας βάσει της οποίας ανεγέρθησαν εφόσον πληρούν τους περιβαλλοντικούς όρους που τους είχαν τεθεί.» Μπορούν να παραμείνει η χρήση και μετά, αφού συντάξουν Μ.Π.Ε. και σύμφωνα μ’ αυτή δεν ενοχλούν τις γειτνιάζουσες χρήσεις ώστε να παρατείνουν την άδεια λειτουργίας τους.


A) ΕΛΠΕΝ

Αν και ανάλογη ένσταση η 5938/27-03-2023 είχε κατατεθεί στο προηγούμενο στάδιο υποβολής ενστάσεων, ο Ανάδοχος την απέρριψε παραβιάζοντας τις οριζόμενες χρήσεις γης που ορίζει το ΓΠΣ (ΦΕΚ 270/Δ/2004) στην περιοχή της ΕΛΠΕΝ και ως εκ τούτου τα ρυμοτομικά σχέδια και η Τεχνική έκθεση της μελέτης συνεχίζουν να αποτυπώνουν την αποκαλούμενη «εναλλακτική λύση» που εξαιρεί την ΕΛΠΕΝ αντί αυτής που ορίζει το ΓΠΣ.

Συγκεκριμένα: Η άποψη του αναδόχου η οποία αφορούσε την υπ΄αρ.5938 ομαδική ένσταση, είναι: «Η εξαίρεση των ΚΑΕΚ αποτέλεσε την 2Η εναλλακτική (υπάρχει 1η εναλλακτική;;) για την οποία έδωσε εντολή ο Εργοδότης (ο Δήμαρχος). Στο ίδιο έγγραφο ο Εργοδότης ανέφερε ότι η ΕΛΠΕΝ θα προσκομίσει Υπουργική Απόφαση. Και βέβαια δεν προτείνεται στην πολεοδομική μελέτη η περιοχή να γίνει ΒΙΠΕ, δεδομένου ότι η πολεοδομική μελέτη είναι αναρμόδια να τροποποιήσει το ΓΠΣ».

Η απορριπτική ασαφής απάντηση του Αναδόχου η οποία έγινε πλειοψηφικά αποδεκτή με την υπ΄αρ. 184/2023 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, εμπεριέχει αντίφαση διότι από την μια πλευρά εξαιρεί τα ΚΑΕΚ με εντολή εργοδότου και τα ορίζει εκτός πολεοδομικής μελέτης και από την άλλη πλευρά λέει ότι η πολεοδομική μελέτη είναι αναρμόδια να τροποποιήσει το ΓΠΣ.

Επομένως, ΕΝΙΣΤΑΜΕΘΑ στην παραβίαση από την μελέτη βασικών ρυθμίσεων του ΓΠΣ σε σχέση με τις θεσπιζόμενες σε αυτό χρήσεων γης με το παρακάτω σκεπτικό:

Οι μελετητές, κατόπιν παρέμβασης της Υπηρεσίας Δόμησης του Δήμου μας (με το από τις 15.11.22, έγγραφο αρ. πρωτ. 23729) προτείνουν στην 1Η Πολεοδομική Ενότητα, την εξαίρεση 16 ΚΑΕΚ τα οποία μνημονεύονται στην εισαγωγή της Τεχνικής Έκθεσης (σελ. 3), και συνιστούν έκταση στην οποία λειτουργεί η βιομηχανία της ΕΛΠΕΝ. Η εξαιρούμενη αυτή έκταση ορίζεται στην προτεινόμενη πολεοδομική μελέτη ως εκτός σχεδίου περιοχή και προτείνεται η μεταβολή της σε άλλη χρήση γης και συγκεκριμένα σε χώρο υποδοχής ΒΙΠΕ (χώρος υποδοχής κάθε βιομηχανικής και βιοτεχνικής δραστηριότητας ανεξαρτήτου βαθμού όχλησης).

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός, ότι οι μελετητές, πριν την παρέμβαση εξαίρεσης των ΚΑΕΚ εκ μέρους του Δήμου, έλαβαν υπόψη τους την νομοθεσία Ν. 2831/2000 άρθ. 26 παρ. 6 και τα προβλεπόμενα από το ΓΠΣ με την δημιουργία στην εν λόγω έκταση τα Ο.Τ. 68 A και Ο.Τ. 68 Β, πρόταση που είναι η αρμόζουσα και έπρεπε να είναι αποτυπωμένη στην πολεοδομική μελέτη, και όχι να την «κρύβουν στα συρτάρια τους» ως μη προταθείσα λύση! (βλ. επισυναπτόμενο)

Επομένως, η μετά από εργοδοτική παρέμβαση μεταβολή της χρήσης γης στην αναρτηθείσα πολεοδομική μελέτη, δεν εξειδικεύεται με νέες κανονιστικές πράξεις και καταστρατηγεί κατάφωρα τόσο την κανονιστική πράξη του ΓΠΣ η οποία ορίζει αυτή την περιοχή, ως προς τη χρήση γης, Γενικής κατοικίας όσο και την ατομική πράξη σε σχέση με τη βιώσιμη ανάπτυξη του χωρικού σχεδιασμού, όταν ο στόχος της εν λόγω μελέτης είναι η εξασφάλιση των καλύτερων πολεοδομικών συνθηκών ποιότητας ζωής σύμφωνα με τα πρότυπα της πολεοδομικής επιστήμης και την εξυπηρέτηση της κοινής ωφέλειας .

Η επιλογή αυτή δεν είναι στην κατεύθυνση του προσφορότερου τρόπου οργάνωσης και λειτουργίας του δομημένου περιβάλλοντος, όταν σε απόσταση αναπνοής από τον προτεινόμενο χώρο ΒΙΠΕ, βρίσκεται και η θεσμοθετημένη εντός σχεδίου περιοχή ΒΙΟΠΑ (βιομηχανία ELBISCO) σύμφωνα με το ΓΠΣ ΦΕΚ 270/Δ΄/5-3-2004. Ο προτεινόμενος χώρος ΒΙΠΕ δεν συνάδει και με την υπάρχουσα νομοθεσία σχετικά με την απόσταση από το όριο αναγνωρισμένου οικισμού πόσω μάλλον όταν περιβάλλεται από κατοικίες.

Β) ELBISCO

Στην ίδια ένστασή μας για την μη εξαίρεση από την προταθείσα πολεοδομική μελέτη της περιοχής ΒΙΟΠΑ όπου βρίσκεται η ELBISCO, ο Ανάδοχος απάντησε ότι «Η ELBISCO είναι εκτός σχεδίου περιοχή και η πολεοδόμησή της δεν αποτέλεσε αντικείμενό της παρούσας Πολεοδομικής Μελέτης»

Όμως, στην παρούσα ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ σελ. 45, παρ. 2.1, η περιοχή της ELBISCO αποτέλεσε αντικείμενο της παρουσας πολεοδομικής μελέτης, διότι αναφέρει ότι: Η περιοχή της επέκτασης, εκτός των ορίων οικισμού της 2ης υποενότητας, βόρεια της Λεωφόρου Μαραθώνος, μετά την αφαίρεση της έκτασης της ELBISCO και της ΕΛΠΕΝ, έχει έκταση Ε=263.315 τ.μ και η προεκτιμώμενη εισφορά σε γη είναι 59.329,67 τ.μ.»

Επομένως, η άποψη-απάντηση του Αναδόχου και κατ΄ επέκταση και η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου είναι σε αντίθεση με την παραδοχή της τεχνικής Έκθεσης σε σχέση με το ισοζύγιο γης. Παρ΄ όλα αυτά στην αναρτηθείσα πολεοδομική μελέτη η περιοχή της ELBISCO, προτείνεται χωρίς κανονιστική πράξη η μεταβολή χρήσης γης του θεσμοθετημένου ΒΙΟΠΑ (βιομηχανία ELBISCO πρώην ELITE) σε περιοχή εκτός σχεδίου δόμησης.

Το ΒΙΟΠΑ θεσμοθετήθηκε, σύμφωνα με το ΓΠΣ ΦΕΚ 270/Δ΄/5-3-2004 κατόπιν εισήγησης της Εκτελεστικής Επιτροπής του Οργανισμού Αθήνας, στην περιοχή ELITE, με χρήσεις μη οχλούσας βιομηχανίας όπως προσδιορίζεται με το άρθρο 5 του από 23.2.1987 Π.Δ/τος (Δ΄166), στην βιομηχανική ζώνη.

Τα ΒΙΟΠΑ είναι βιομηχανικές περιοχές εντός σχεδίου, έχουν ενταχθεί στο Ν.2545/97 και τα οικόπεδα έχουν ξεκάθαρες και οριστικές διαστάσεις σαφείς. Είναι δηλ. εδαφική έκταση, κατάλληλα οργανωμένη και εξοπλισμένη με τα έργα υποδομής, τα οποία είναι απαραίτητα για τη σωστή εγκατάσταση και λειτουργία σύγχρονων βιομηχανικών-βιοτεχνικών μονάδων χαμηλής όχλησης, ώστε να υπάρχει η εξασφάλιση των καλύτερων πολεοδομικών συνθηκών ποιότητας ζωής σύμφωνα με τα πρότυπα της πολεοδομικής επιστήμης και την εξυπηρέτηση της κοινής ωφέλειας.

Επομένως, αυτή η μεταβολή της χρήσης γης από Οργανωμένους Υποδοχείς Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων δεν εξειδικεύεται με νέες κανονιστικές πράξεις και καταστρατηγεί κατάφωρα τις κανονιστικές πράξεις του ΓΠΣ και της ΖΟΕ ΜΕΣΟΓΕΙΩΝ.

Παρακαλούμε για την αποδοχή αυτής της ένστασης, για όλους τους πραγματικούς ουσιαστικούς και νομικούς λόγους που ήδη αναλύθηκαν.

Πικέρμι, 24/10/2023

Οι υπογράφοντες την ένσταση

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

*** Τα ανώνυμα σχόλια δεν θα δημοσιεύονται πάντα. ***