Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή σχετικά με τη νομιμότητα του προγράμματος AntiNero (Ι-ΙΙ-ΙΙΙ), κατατέθηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπει το άρθρο 144 του Κανονισμού. Με την ερώτηση, που κατατέθηκε την 27/11/2024, τίθενται σειρά ερωτημάτων για ελεγκτέες πιθανές παραβιάσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας από την εφαρμογή του προγράμματος Antinero κυρίως όσον αφορά τους τομείς του περιβάλλοντος, των δασών, των δημοσίων έργων, της κίνησης των ευρωπαϊκών κονδυλίων και του ανταγωνισμού.
Συγκεκριμένα, ζητείται από την Επιτροπή να απαντήσει, αν το πρόγραμμα AntiNero (Ι-ΙΙ-ΙΙΙ), το οποίο προωθείται από την ελληνική κυβέρνηση ως το κύριο εργαλείο για την προστασία των ελληνικών δασών από τις πυρκαγιές, θα έπρεπε ως «πρόγραμμα» να υποβάλλεται σε περιβαλλοντική αξιολόγηση, σύμφωνα με το προβλεπόμενα στην οδηγία 2001/42/ΕΚ (ΕΕ L 197/30/21.7.2001), η οποία εφαρμόζεται σε προγράμματα με σημαντικές επιπτώσεις στο φυσικό περιβάλλον. Αντ’ αυτού καταγγέλλεται ότι στην πράξη σήμερα, το πρόγραμμα υλοποιείται μέσω απλών δασοτεχνικών μελετών που εγκρίνουν τα τοπικά δασαρχεία, παρ’ όλο που τα έργα που εκτελούνται στα δάση συνίστανται σε συστηματικές αποψιλώσεις καθώς και αφαίρεση και απομάκρυνση του δασικού υπορόφου. Επισημαίνεται ακόμα ότι μετά από μία τριετία αδιάκοπης εφαρμογής του, το πρόγραμμα δεν έχει αποδειχθεί ικανό να αποτρέψει ούτε και αυτές τις δασικές πυρκαγιές, αντίθετα με τις προδιαγραφές και τους βασικούς στόχους του.
Ιδιαίτερα επισημαίνεται με την κοινοβουλευτική ερώτηση ότι σε περίπτωση εφαρμογής του προγράμματος AntiNero σε προστατευόμενες περιοχές της φύσης τίθεται θέμα παραβιάσεων των ευρωπαϊκών οδηγιών 92/43/ΕΟΚ για τους οικοτόπους και 2009/147/ΕΚ για τα πτηνά, λαμβανομένου υπόψη ότι για την υλοποίηση προγραμμάτων σε προστατευόμενους οικοτόπους, απαιτείται ευθέως από την οδηγία 42/2001 Στρατηγική Περιβαλλοντική Εκτίμηση (ΣΠΕ) και να έχει προηγουμένως καθορισθεί η δέουσα εκτίμηση των στόχων διατήρησής τους που προβλέπει η Οδηγία για τους οικοτόπους, η οποία μάλιστα απαιτεί όχι απλώς πρόβλεψη αλλά πλήρη διασφάλιση ότι το εκπονούμενο πρόγραμμα δεν θα έχει δυσμενείς επιπτώσεις στο οικείο φυσικό περιβάλλον (άρθρο 6 παρ. 3 οδηγίας 92/43/ΕΚ).
Πέραν αυτών, με την ερώτηση καταγγέλλεται ότι αν και το πρόγραμμα AntiNero υλοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενταγμένο στον πυλώνα «Πράσινη Μετάβαση» και υπό τον τίτλο δράσης «16849 – Εθνικό Σχέδιο Αναδάσωσης», υπήρξε περίπτωση κατά την οποία εγκρίθηκε πίστωση 70,5 εκατ. ευρώ μέσω του AntiNero για το έργο «Εξοικονόμηση Ενέργειας σε Επιχειρήσεις – Αλλάζω Συσκευή» (ΥΠΟΙΚ 24/01/2024 με Α.Π.: 11736 ΕΞ 2024 και ΑΔΑ: ΡΩΦΠΗ-1ΝΠ), που όμως αφορά αντικείμενο άσχετο με το πρόγραμμα και ερωτάται, αν έχει ενημερωθεί η Επιτροπή για την πορεία των κονδυλίων στο πλαίσιο του AntiNero και για την εν γένει εφαρμογή του σύμφωνα και με όσα ως άνω καταγγέλλονται.
Επισημαίνεται ότι οι κοινοβουλευτικές ερωτήσεις είναι ερωτήσεις που απευθύνουν οι βουλευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στα λοιπά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ως άμεσο μηχανισμό κοινοβουλευτικού ελέγχου. Από τον Κανονισμό του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου προβλέπονται τρεις κατηγορίες κοινοβουλευτικών ερωτήσεων: 1. Οι προφορικές ερωτήσεις που εξετάζονται στη διάρκεια των συνεδριάσεων του Κοινοβουλίου, εγγράφονται στις «Συζητήσεις» της ημέρας και ακολουθούνται ή μη από ψήφισμα (άρθρο 142), 2. Οι ερωτήσεις της «Ώρας των ερωτήσεων» που διατυπώνονται σε συγκεκριμένο χρόνο που έχει ορισθεί για τον σκοπό αυτό κατά τη διάρκεια των συνόδων της ολομέλειας (άρθρο 143), και 3. Οι γραπτές ερωτήσεις που διατυπώνονται με αίτημα γραπτής απάντησης του οργάνου προς το οποίο απευθύνονται (άρθρο 144).
Ειδικότερα η διαδικασία του άρθρου 144 του Κανονισμού για τις γραπτές ερωτήσεις, όπως η συγκεκριμένη που κατατέθηκε σχετικά με το πρόγραμμα AntiNero, προβλέπει ότι κάθε βουλευτής, πολιτική ομάδα ή επιτροπή μπορεί να υποβάλει ερωτήσεις, μεταξύ άλλων, στην Επιτροπή, με αίτημα γραπτής απάντησης, σύμφωνα με κριτήρια που καθορίζονται από ορισμένο παράρτημα του Κανονισμού. Για το περιεχόμενο των ερωτήσεων αποκλειστικά υπεύθυνοι είναι οι ερωτώντες. Οι ερωτήσεις υποβάλλονται στον Πρόεδρο του Κοινοβουλίου σε ηλεκτρονική μορφή και μπορούν να λάβουν τη στήριξη και άλλων βουλευτών πέραν του συντάκτη της. Οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις τους μαζί με τυχόν σχετικά έγγραφα, αναρτώνται στον ιστότοπο του Ευρωκοινοβουλίου.
Πέραν της διαδικασίας του κοινοβουλευτικού ελέγχου από το δίκαιο της ΕΕ παρέχεται η δυνατότητα υποβολής απ’ ευθείας καταγγελίας για παραβιάσεις του δικαίου της ΕΕ, προκειμένου ο πολίτης κράτους μέλους να μπορεί να διεκδικήσετε καλύτερα τα δικαιώματά του στη χώρα όπου ζει. Οι καταγγελίες για παραβιάσεις ή για πλημμελή εφαρμογή του δικαίου της ΕΕ από κράτος μέλος και για μη ορθή διαχείριση κονδυλίων της ΕΕ υποβάλλονται στην Επιτροπή και στον Ευρωπαίο Διαμεσολαβητή που είναι αρμόδιος για θέματα θεμελιωδών δικαιωμάτων και κονδυλίων.
Σε περίπτωση που διαπιστωθεί μη συμμόρφωση κράτους μέλους με το ενωσιακό δίκαιο, δύναται να ενεργοποιηθεί και η «διαδικασία επί παραβάσει» που αφορά τη δικαιοδοσία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης να επιλαμβάνεται για την επιβολή του δικαίου της κατά των κρατών μελών λόγω μη συμμόρφωσής τους με το ενωσιακό δίκαιο. Τη διαδικασία αυτή μπορεί να κινεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή και άλλο κράτος μέλος. Το κράτος μέλος το οποίο διαπιστώνεται ότι έχει παραβεί τις υποχρεώσεις του, οφείλει να προβεί αμέσως σε διορθωτικές ενέργειες, ειδ’ άλλως κινδυνεύει να ασκηθεί εναντίον του δεύτερη προσφυγή που μπορεί να οδηγήσει ακόμα και στην επιβολή κυρώσεων.
Δείτε την ερώτηση:
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-002676/2024
προς την Επιτροπή
Άρθρο 144 του Κανονισμού
Μαρία Ζαχαρία (NI)
Θέμα: Πρόγραμμα AntiNero στην Ελλάδα
Το πρόγραμμα AntiNero (Ι,ΙΙ,ΙΙΙ) προωθείται από την ελληνική κυβέρνηση ως κύριο εργαλείο για την προστασία των ελληνικών δασών από τις πυρκαγιές. Ως «πρόγραμμα» θα έπρεπε να υποβάλλεται σε περιβαλλοντική αξιολόγηση, σύμφωνα με το προβλεπόμενα στην οδηγία 2001/42/ΕΚ που εφαρμόζεται σε προγράμματα με σημαντικές επιπτώσεις στο φυσικό περιβάλλον. Στην πράξη, όμως, υλοποιείται μέσω απλών δασοτεχνικών μελετών που εγκρίνουν τα τοπικά δασαρχεία, ενώ τα έργα που εκτελούνται στα δάση συνίστανται σε συστηματικές αποψιλώσεις και αφαίρεση και απομάκρυνση του υπορόφου, χωρίς καν το πρόγραμμα να αποδεικνύεται ικανό να αποτρέψει ακόμα και αυτές τις δασικές πυρκαγιές. Ενώ, σε περίπτωση που εφαρμόζεται σε προστατευόμενες περιοχές της φύσης, τίθεται θέμα παραβίασης των διατάξεων των οδηγιών 92/43/ΕΟΚ για τους οικοτόπους και 2009/147/ΕΚ για τα πτηνά. Εκτός τούτου, πρέπει να αναφερθεί ότι το πρόγραμμα υλοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και εντάσσεται στον πυλώνα Πράσινη Μετάβαση και τίτλο δράσης 16849 Εθνικό Σχέδιο Αναδάσωσης. Παρόλα αυτά, υπήρξε περίπτωση στην οποία εγκρίθηκε πίστωση 70,5 εκατ. ευρώ μέσω του AntiNero για το έργο «Εξοικονόμηση Ενέργειας σε Επιχειρήσεις - Αλλάζω Συσκευή», ΥΠΟΙΚ 24/01/2024 με Α.Π.: 11736 ΕΞ 2024 (ΑΔΑ: ΡΩΦΠΗ-1ΝΠ), που όμως αφορά αντικείμενο άσχετο με το πρόγραμμα.
Έχει ενημερωθεί η Επιτροπή για την υλοποίηση των AntiNero και για την πορεία των κονδυλίων;
Κατάθεση: 27.11.2024
Πηγή: dasarxeio.com
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
*** Τα ανώνυμα σχόλια δεν θα δημοσιεύονται πάντα. ***