23-24 Αυγούστου 2009
Μια φωτιά που ξεκίνησε από το Γραμματικό διέτρεξε ανενόχλητη όλο το Πεντελικό βουνό κατακαίοντας χιλιάδες στρέμματα δάσους. Από τα χαράματα της Κυριακής 23 Αυγούστου μέχρι τη Δευτέρα 24 Αυγούστου η φωτιά πέρασε από το Δασαμάρι καίγοντας ό,τι είχε αναγεννηθεί φυσικά, μετά τις φωτιές του '95 και του '98. Νεαρά δεντράκια και θάμνοι αλλά και τα ζώα του δάσους που φώλιαζαν στις δασικές εκτάσεις (πέρδικες, λαγοί, αλεπούδες, χελώνες) έγιναν στάχτες!Το Δασαμάρι τότε...
και το Δασαμάρι σήμερα:
Τι έγινε έκτοτε; Απ' τη μια μεριά, η κεντρική και η τοπική διοίκηση -του καλλικρατικού δήμου Ραφήνας πλέον- που όχι μόνο δεν προχώρησαν σε αναδασώσεις των καμένων δασικών εκτάσεων αλλά συμπράττουν με αυτούς που σχεδιάζουν αποχαρακτηρισμούς για την «αποτίναξη του δασικού χαρακτήρα» και τη «μεταβολή δασικής μορφής εκτάσεων»...
Κι απ' την άλλη μεριά, κάτοικοι της περιοχής που με τα δικά τους λιγοστά μέσα φυτεύουν, ποτίζουν, ξαναφυτεύουν και ξαναποτίζουν... επιμένοντας να κρατήσουν ζωντανό το βαριά πληγωμένο οικοσύστημα στο Δασαμάρι.
Ανατρέχοντας στο ιστολόγιο μπορεί να βρει κάποιος πολλά απ' όσα συνέβησαν έκτοτε. Και τα καλά και τα κακά. Δεν χρειάζεται να πούμε κάτι περισσότερο σήμερα.
Με όλες μας τις δυνάμεις, με κάθε μέσο, με πείσμα, με αληθινή ευαισθησία για το φυσικό μας περιβάλλον, θα συνεχίσουμε να βοηθάμε την αναγέννηση του «δάσους που λαχτάριζες...»
Το δάσος που λαχτάριζες...
Μερικά ποιήματα -βαθιές δημιουργίες, στέργια ευαίσθητων ανθρώπων-, σύμπας ταράζουν το είναι και συγκλονίζουν με τη δύναμη του πλιου λόγου, του τεντωτού, του πιστομητού... Μιλούν πέρα από το φαίνον, για τα συμβαίνοντα στην ψυχή, που θίγει η ανθρώπινη ενταφή. Έχουν λογισμό και θεώρηση κριτική για το ανύποπτο δράμα του κόσμου: να παραδέρνει αλλότριος και κακοπαθής στη φτόρα λιγοσύνη, που οι πράξες τ' ανθρώπου δημιούργησαν. Φτιάχνουν γι' αυτό, κλίμα Αισχύλιο κι αποδίδουν τραγικά, ως αποκάλυψη του ένδον, τη βλάβη της φυλής.
Ποίημα τέτοιο, εμβληματικό για το σκοπό του, είναι το «Δάσος» του Μιλτιάδη Μαλακάση, το οποίο παρατίθεται κατωτέρω και ακολουθεί κριτική του ανάλυση από τον ακαδημαϊκό Σπύρο Μελά («Ελληνική Δημιουργία», Ιαν. 1952). Είναι ποίημα του πρότερου καιρού (γράφτηκε το 1895), τότε που λυρικά κι απλονόητα εκφραζόταν ο δημιουργός, τότε που περσότερο ήταν τραγουδιστής κι ολιγώτερο ποιητής. Ο ίδιος ο Μαλακάσης το δεχόταν αυτό, δικαιολογούμενος: «Έχω τον τρόμο των Ιδεών». Κι ήθελε, επειδή ακριβώς είχε τον τρόμο των Ιδεών, την ποίηση τραγούδι [και ο Μελάς παρακάτου, αναφέρεται σε τραγούδι(α) του Μαλακάση, κι όχι σε ποίημα(τα)]. Την ήθελε πόνημα που να διαθέτει αίσθημα, το οποίο όμως, προκύπτει από τον, εις το βάθος, φιλοσοφικό του στοχασμό. Η ποίησή του ήταν συμβολική -ήταν εξάλλου από τους πρωτοπόρους του συμβολισμού στην Ελλάδα-, ιδιαίτερα συμβολική θα υποστηρίζαμε, αφού υποβάλλει την πραγματικότητα στον αναγνώστη ως αντανάκλαση της εσωτερικής υποκειμενικής πραγματικότητάς του και τού μεταβιβάζει το φιλοσοφικό του στοχασμό, χρησιμοποιώντας ως μέσο γι' αυτό το μουσικό στίχο.
Το στοχασμό του Μαλακάση στο «Δάσος» διέκρινε ο Σπύρος Μελάς πίσω από την απλή, λαγαρή σκέψη του ποιητή. το στοχασμό που τον φτιάχνει η ματιά και το νεύρο της ψυχής. Αυτόν μάς αποκαλύπτει στην ανάλυσή του. Ο νεοέλληνας, ο απομακρυνθείς από τα πλέρια κι υψηλά, αξίζει να διαισθανθεί την αξία των μικρών στιγμών, να ιδεί το μεγαλείο των απλών πραγμάτων που αποδίδονται στις ποιήσεις τούτων των τραγουδιστών, και να ενσκήψει πάνω στο λόγο τους, για να νοιώσει έγνοια για σειστά του βίου.
το δάσος που λαχταριζες, ώσπου να το περάσεις... | τώρα να το ξεχάσεις, διαβατη αποσπερνε... |